• Epson/

Desktop Visualiser -dokumenttikamera: työkalu interaktiiviseen opetukseen

Helppokäyttöinen, laadukas ja edullinen tuotepaketti opettajille

Epson® julkaisee uuden helppokäyttöisen, interaktiiviseen opetuskäyttöön suunnitellun ELP-DC11 Desktop Visualiser -dokumenttikameran. Tämän peruskoulun opettajille suunnitellun laitteen ytimen muodostaa laadukas, tukevaan kääntyvään varteen kiinnitetty 5 megapikselin kamera. Opettajat voivat vaivattomasti projisoida luokalleen kolmiulotteisia esineitä, kirjoja, kokeita ja jopa eliöitä sekä luoda multimedia-muistiinpanoja.   ELP-DC11 tarjoaa erinomaisia ominaisuuksia edulliseen hintaan.

Epson haluaa auttaa kiireisiä opettajia löytämään uusia, hauskoja oppimistapoja. Yrityksellä on pitkäaikaista kokemusta opetuskäyttöön tarkoitetuista projektoreista, jotka ovat sekä helppokäyttöisiä että opettajien työtä helpottavia. Esineiden tai digitaalisen sisällön esittämistä varten dokumenttikamera voidaan kiinnittää mihin tahansa projektoriin.  Epsonin projektorit tunnistavat alkuperäisen kuvasuhteen automaattisesti, minkä ansiosta kuva täyttää näytön tarkalleen.

Epson Europen tuotepäällikkö Julia Lin sanoo: ”Epsonin dokumenttikameraan sisältyvä suuritarkkuuksinen kamera takaa ensiluokkaiset kuvat. Lisäksi sen ominaisuuksiin kuuluu tasaisen ja selkeän kuvan tuottava tiheä virkistysväli (30 kuvaa sekunnissa) sekä 10-kertainen digitaalinen zoomaus. Tämän laitteen avulla opettajat vangitsevat helposti oppilaidensa huomion.  Laitteesta on tehty helppokäyttöinen, jotta interaktiivinen opetus sujuisi mahdollisimman vaivattomasti.”

Laajan A3-kuvausalueen ansiosta esineitä ei tarvitse asetella sentilleen eikä siirrellä jatkuvasti. Painikkeiden käyttö sujuu intuitiivisesti. Seuraaville toiminnoille on omat, selkeästi merkityt painikkeensa: automaattinen tarkennus, syötön vaihto (tietokone tai laitteen kamera), zoomaus, valokuvaus ja videotallennus.  Kuvauskulma on helppo säätää, sillä kamerapää kääntyy 90 astetta.  Luonnontieteiden opetusta varten ELP-DC11-dokumenttikameraan voidaan kiinnittää mikroskooppi mukana toimitettavalla liittimellä.

Interaktiiviset toiminnot ja multimedia-asetukset voidaan määrittää laitteen monipuolisessa ohjelmistossa. Kameralla voidaan sekä valokuvata että tallentaa videokuvaa. 72 tunnin enimmäiskuvausjakson ansiosta oppilaille voidaan esitellä vaikkapa jäätelön sulamista nopeutettuna. Videoihin ja kuviin voidaan lisätä tekstiä tai ääntä, sillä laitteeseen sisältyy kiinteä mikrofoni, reaaliaikainen kommentointitoiminto ja helppokäyttöiset piirtotyökalut.

Opetuksen kiinnostavuus kasvaa entisestään, kun ELP-DC11 liitetään Epsonin interaktiiviseen projektoriin. Tämän yhdistelmän avulla opettaja voi tehdä reaaliaikaisia muistiinpanoja isolle näytölle, kommentoida kolmiulotteisia esineitä ja tallentaa haluamansa kuvat.

ELP-DC11:n hinta on 569 euroa sisältäen veron.

Tärkeimmät ominaisuudet:

• 5 megapikselin tunnistin
  • Näytön virkistysväli 30 kuvaa sekunnissa
  • Tarkkuusvalinnat: XGA 1 024 x 768, WXGA 1 280 x 800 tai SXGA 1 280 x 1 024
  • Laaja A3-kuvausalue
  • Automaattinen tarkennus yhdellä painikkeen painalluksella
  • Digitaalinen (10-kertainen) zoomaus
  • Alkuperäisen kuvasuhteen automaattinen tunnistus käytettäessä Epsonin projektoria
  • Kaukosäädin ja suuret, selkeät ohjauspainikkeet
  • Jaetulla näytöllä voidaan näyttää sekä reaaliaikaista että sisäisestä muistista noudettua kuvaa
  • Voidaan kiinnittää mikroskooppiin mukana toimitettavalla liittimellä
  • 1 Gt:n sisäinen muisti ja SD/SD HC -valmius