EQT myy Finn-Power:in Prima Industrie:lle

EQT III -pääomarahasto (”EQT”) on myynyt Finn-Power Oy:n (“Finn-Power”) Prima Industrie S.p.A:lle (“Prima”). Finn-Power suunnittelee, valmistaa ja markkinoi joustavaa korkean automaatiotason levytyötekniikkaa. Finn-Powerin liikevaihto oli 208 miljooonaa euroa vuonna 2006. Prima on Milanon pörssissä listattu yhtiö, joka valmistaa suurteholaserjärjestelmiä 3D ja 2D -metalliosien leikkaamista, hitsaamista ja poraamista varten. Priman liikevaihto oli noin 148 miljoonaa euroa vuonna 2006.

EQT osti Finn-Powerin yhtiön perustajalta toukokuussa vuonna 2002. EQT:n omistuksessa yhtiön liikevaihto on kasvanut 136 miljoonasta eurosta arviolta noin 240 miljoonaan euroon vuonna 2007. Finn-Power on investoinut voimakkaasti tuotekehitykseen, mikä on tukenut FINN-POWER –tuotemerkkiä huomattavasti. Yhtiö on keskittynyt ydinosaamisalueidensa (tutkimus- ja kehitystyö, asiakaslähtöisyys sekä palveluliiketoiminta) kehittämiseen. Komponenttihankinta hoidetaan luotettavien yhteistyökumppanien kautta, jotka tukevat Finn-Powerin strategiaa ja mahdollistavat yhtiön keskittymisen tuotannossaan loppukokoonpanoon sekä järjestelmien asennuksiin. Tämä lähestymistapa on johtanut kustannustehokkuuden, joustavuuden ja skaalautuvuuden merkittävään kasvuun.

”Olen tyytyväinen nähdessäni Priman Finn-Powerin uutena omistajana. Yhtiöistä muodostuu markkinoiden kolmanneksi suurin tekijä ylivoimaisella tuotevalikoimallaan. EQT:n omistuksessa Finn-Power on muuttanut toimintamallinsa täysin, mikä on johtanut huomattavasti parempaan maailmanlaajuiseen kilpailukykyyn. Tätä ei olisi ollut mahdollista saavuttaa ilman Finn-Powerin johdon ja työntekijöiden erinomaista työtä eikä ilman omistajan tukea”, sanoo partneri Jan Ståhlberg EQT Partnersista, joka toimii EQT:n rahastojen neuvonantajana.
”Arvostamme suuresti Primaa Finn-Powerin uutena omistajana. Yhdistyminen on erinomainen ratkaisu Finn-Powerille niin teknologisesta kuin taloudellisesta näkökulmasta katsottuna. Yhtiöiden tuotteet täydentävät hyvin toisiaan eikä päällekkäisyyksiä ole juuri ollenkaan. Finn-Power ja Prima muodostavat yhdessä erittäin kilpailukykyisen kokonaisuuden”, sanoo Tomas Hedenborg, Finn-Powerin toimitusjohtaja.
EQT:n ja Finn-Powerin juridisena neuvonantajana yrityskaupassa toimi Vinge.

Lisätietoja: Jan Ståhlberg, Senior Partner, +46 8 506 55 300, jan.stahlberg@eqt.se
Johan Hähnel, Communications & PR, +46 70 605 6334, johan.hahnel@eqt.se