Agneta Hobin valittiin vuoden 2004 tekstiilitaiteilijaksi

Anitta Vapaa julkaistavaksi 1(1) 4.2.2004 Hellgren/Viestintä klo 15.00 Puh. 010 553 3408, 040 501 4298 www.etera.fi, Uutiset Agneta Hobin valittiin vuoden 2004 tekstiilitaiteilijaksi Taiteilija Agneta Hobin on valittu vuoden 2004 tekstiilitaiteilijaksi. Valinnan teki Tekstiilitaiteilijat Texo ry, joka pitää Hobinia ennen kaikkea taiteilijana, jolla on vahva tekstiilitausta sekä materiaaleista ja tekniikoista riippumaton tekstiilinomainen ote toteutuksissaan. Hänet tunnetaan parhaiten näyttävistä muskoviittiteoksista, joissa kissankulta on kudottu metalliloimeen. Se on taiteilijan omaperäinen materiaalivalinta ja oma tekniikka, jota hän on kehitellyt yli kymmenen vuoden ajan. Palkinto luovutettiin taiteilija Agneta Hobinille keskiviikkona 4.2. Eläkevakuutusyhtiö Eteran toimitalossa Helsingissä. Hobinin suurikokoisissa teoksissa yhdistyy materiaalille ja taustalle ominainen sävyjen synkkä tummuus, josta valo välkehtii materiaalin pinnassa. Hänen teoksensa hakevat vaikutteita luonnosta ja suomalaisuus tulee niistä voimakkaasti esiin. "Vesi, jää, lumi, maa, metsä, ilma ja valo ovat teoksissani impressioina. Kuljettelen niitä teematyöskentelyssäni, eri tavoin toteuttaen. Myös käyttämäni materiaalit - kivi, muskoviitti, puu - tulevat usein luonnosta", Hobin kertoo. Agneta Hobin on työskennellyt tekstiilitaiteilijana 1970-luvun alusta, jolloin hän valmistui Taideteollisesta korkeakoulusta. Hän työskentelee omassa ateljeessaan. Hobinin teokset ovat monien käsien yhteistyötä. Tarvitaan hienopuuseppää, taidekutojaa, metalliseppää, kultaajaa. "Yksinäistä työtä tekevälle taiteilijalle eri osaajien yhteistyö on hedelmällistä", Hobin toteaa. Tekstiilitaiteilija Agneta Hobin on pitänyt useita näyttelyitä koti- ja ulkomailla sekä yksin että yhdessä muiden taiteilijoiden kanssa. Hän on myös saanut monia palkintoja, stipendejä ja tunnustusta. Vuonna 1995 Hobinille myönnettiin valtion 15-vuotinen taiteilija-apuraha. Viimeisin palkinto on vuodelta 2001 The Nordic Award in Textiles, joka on Pohjoismaiden suurin ja arvostetuin tekstiilitaiteen palkinto. Hobinin veistoksellinen, tilan kanssa keskusteleva tekstiilitaide soveltuu erityisesti julkisiin tiloihin. Taiteilijan teoksia on lukuisissa kohteissa sekä kotimaassa että ulkomailla. Hobin on tunnettu ja palkittu myös kirkkotekstiilien suunnittelijana. Eläkevakuutusyhtiölle Eteralle Agneta Hobin teki vuonna 2002 tilataideteoksen "Koskilta kohisevilta, jokiloilta juoksevilta", joka on ollut hänen uransa tähän asti suurin teos. Viime vuoden lopulla Eteralle valmistui katinkullasta tehty tilataideteos, jonka nimi juontaa myös Kalevalasta: "Siin on kuusi kultavyötä, seitsemän hopeahamoista. Ne on kuuttaren kutomat, päivättären päättelemät." Sarja täyttyy vielä kolmella tilataideteoksella. Lisätietoja: Tekstiilitaiteilija Agneta Hobin, puh. 09-724 2743 tai 050 411 3857 Kuvat ja kuvatekstit: (www.etera.fi, Uutiset) Kuva 1 :Eteran ala-aulassa tilataideteos "Koskilta kohisevilta, jokiloilta juoksevilta" Kuva 2: Eteran kerrosaulassa tilataideteos "Siin on kuusi kultavyötä, seitsemän hopeahamoista. Ne on kuuttaren kutomat, päivättären päättelemät." ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/04/20040204BIT00490/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/04/20040204BIT00490/wkr0002.pdf