Eläkevakuutusyhtiö Etera haastaa helsinkiläiset testaamaan työkaveruustaitojaan

Eläkevakuutusyhtiö Etera osallistuu SuomiMies seikkailee -toritapahtumaan maanantaina 9.5. Työkaveruudesta työvoimaa -kampanjallaan. Narinkkatorille nousee Eteran kampanjan Facebook-sivusto testeineen ja teemoineen.

Toritapahtuman järjestää Kunnossa kaiken ikää –ohjelma yhteistyökumppaneineen. Etera on tapahtuman pääyhteistyökumppani.

”Reilut työkaverit ja hyvä pomo ovat työelämän vahvuus, joka tukee hyvinvointia. Hyvä työilmapiiri, työyhteisön ja esimiehen tuki ovat tutkitusti keskeisiä syitä viihtyä työelämässä pidempään silloin, kun vanhuuseläkeikä on jo lähellä tai vaikka jo vähän kremppaisenakin. Siksi Etera haluaa haastaa työikäiset pohtimaan omia työkaveruustaitojaan ja työkuntoaan”, kertoo varatoimitusjohtaja Timo Hietanen Eterasta.

”Meidän on jokaisen otettava vastuu työhyvinvoinnista ja kunnosta, jos aiomme saavuttaa yhteiskunnallisen tavoitteen luoda laadukkaampi suomalainen työelämä”, Hietanen painottaa.

Hietanen pitää SuomiMies seikkailee -kiertuetta Eteralle arvokkaana yhteistyökumppanina. Kiertue tarjoaa selkeää ja konkreettista tietoa sekä työhyvinvoinnista että omasta fyysisestä kunnosta koko Suomelle. ”Molempia tarvitaan. Hyvä kunto antaa valmiuksia työssä jaksamiselle ja hyvälle työkaveruudelle. Mutta hyvä kunto ei yksin riitä.”

Työkaveruus antaa virtaa

Terveysongelmat eivät ole aina syy, jos puhti loppuu ennen vanhuuseläkeikää. Mielenterveyden häiriöt ovat kirineet tuki- ja liikuntaelinsairausten rinnalle työkyvyttömyyseläkkeiden yleisimpinä syinä. Sairauspoissaolojen ja ennenaikaisen eläköitymisen taustalta löytyy usein työyhteisön ongelmia.

Työyhteisö ja työkaverit ovat yksi elämän voimavaroista. ”Työyhteisön tuki ja kannustus auttavat jaksamaan myös elämän vaikeissa vaiheissa. Työpaikan hyvät ihmissuhteet ja hyvä työilmapiiri ovat keskeinen syy jatkaa työelämässä myös silloin, kun vanhuuseläkeikä on jo saavutettu. Työyhteisön merkitys korostuu tutkimuksissa aina. Se näkyy esimerkiksi Eteran yli 60-vuotiaille tekemässä tervaskantotutkimuksessa ja muissakin työhyvinvointitutkimuksissa”, Hietanen taustoittaa.

Millainen työkaveri olet?

Työyhteisön ongelmatilanteet asettavat meistä jokaisen ikään ja asemaan katsomatta peilin eteen. ”Jokainen on vastuussa omista työkaveruustaidoistaan sekä oman työyhteisönsä ilmapiiristä. Omia työkaveruustaitojaan sekä oman työyhteisön toimintatapoja voi arvioida ja järjestelmällisesti kehittää. Tähän tahdomme tällä kampanjalla ja muilla työhyvinvointipalveluillamme antaa työkaluja.”

Työkaveruudessa on kyse yhteisön arkea sujuvoittavista simppeleistä asioista – reiluudesta, kunnioittamisesta, oikeudenmukaisuudesta, asiallisesta käyttäytymisestä, tiedonkulusta ja sitoutumisesta työyhteisön yhteisiin pelisääntöihin.

Facebookissa vilkasta keskustelua työelämästä

Etera on halunnut painottaa työelämän myönteisiä piirteitä kampanjassaan.  Ja saanut siihen vastakaikua suomalaisilta.

Facebookissa yli 12 000 tykkääjää keränneellä kampanjasivustolla on aiheesta herännyt vilkas ja positiivinen keskustelu. Etera on saanut myös yli 200 tarinaa hyvistä suomalaisista työkavereista ja työyhteisöistä. Tarinoita työkavereista on kerätty yhteistyössä Suomalaisen Kirjallisuuden seuran kanssa.

Testit, työkalut ja keskustelu:
facebook.com/tyokaveri
etera.fi/tyokaveri
Testaa, millainen työkaveri olet: http://www.zef.fi/etera2/player/?euq=93-cc355fdk

Lisätietoja:
Varatoimitusjohtaja Timo Hietanen, 050 303 9199,
timo.hietanen@etera.fi
Työhyvinvointiyksikön päällikkö Tarja Kostiainen, 040 840 7711, tarja.kostiainen@etera.fi

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera huolehtii työtekijöiden ja yrittäjien eläketurvasta ja edistää työhyvinvointia. Eläkkeensaajia Eteralla on noin 152 000, kolmanneksi eniten eläkeyhtiöistä.

Avainsanat: