Etelä-Karjalan LEL- ja TaEL-maksutulo kasvoi 5 prosenttia alkuvuonna

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera sai Etelä-Karjalasta LEL- ja TaEL-alojen maksutuloa noin 6,8 miljoonaa euroa tammi-kesäkuussa 2006. Viime vuonna vastaavaan aikaan maksutuloa saatiin Etelä-Karjalan alueelta 6,5 miljoonaa euroa. Etera alkaa vakuuttaa kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä ensi vuoden alusta alkaen.

Eteran asiakasseminaarikiertue alkoi Lappeenrannasta

Etera kertoo työeläkelakien muutoksesta ja laajentuneesta palvelustaan syksyn asiakastilaisuuksissa ja yrittäjäilloissa, jotka alkoivat maanantaina Lappeenrannan asiakastilaisuudella. ”Lähdemme kilpailuun hyvillä mielin. Etera on vahvistanut alueellista palveluaan myös avaamalla neljä uutta aluetoimistoa tänä vuonna”, kertoo asiakaspäällikkö Jyrki Silovaara Eterasta.

Vielä tämän vuoden ajan Etera eläkevakuuttaa LEL- ja TaEL-alojen työt ainoana työeläkeyhtiönä. Vuoden 2007 alusta yksi työntekijän eläkelaki TyEL korvaa erilliset eläkelait LEL:n, TaEL:n ja TEL:n.

Etelä-Karjalan LEL- ja TaEL-maksutulo kasvoi 5 prosenttia viime vuodesta. Koko viime vuoden LEL- ja TaEL-maksutulo Etelä-Karjalasta oli 14,2 miljoonaa euroa.

LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa saatiin Etelä-Karjalasta noin 5,8 miljoonaa euroa tammi-kesäkuussa. LEL-maksutulosta rakennusalan maksutuloa oli noin 3,3 miljoonaa euroa, metsäalan maksutuloa 1,7 milj. euroa ja maatalousalan maksutuloa noin puoli miljoonaa euroa.

TaEL-vakuutusmaksutuloa Etelä-Karjalasta saatiin alkuvuonna noin miljoona euroa. TaEL:n mukaan vakuutetaan vielä tämän vuoden ajan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan. Myös kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa.

Koko maasta LEL- ja TaEL-alojen maksutuloa saatiin alkuvuonna 329 miljoonaa euroa. Koko Suomessa Eteran saama vakuutusmaksutulo kasvoi alkuvuonna 11 prosenttia viime vuodesta.
Eteralla oli kesäkuun lopussa 29 000 vakinaista asiakasyritystä. Tilapäisesti vakuutusmaksuja maksoi noin 36 000 asiakasta. Vakuutettuja työntekijöitä Eteralla on noin 311 000. Eläkkeitä Etera maksoi alkuvuodesta 411 miljoonaa euroa koko Suomeen noin 154 000 eläkkeensaajalle. Sijoituksia Eteralla oli kesäkuun lopussa noin 5,5 miljardia euroa.