Etelä-Karjalan LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna lähes 6 miljoonaa euroa

Etelä-Karjalan LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna lähes 6 miljoonaa euroa Etelä-Karjalan LEL-maksutulo nousi alkuvuonna noin 11 prosenttia viime vuoden alkupuoliskoon verrattuna. Kasvu oli hieman suurempaa kuin koko maassa. Etelä-Karjalan alueelta saatiin LEL-alojen eli rakennus-, metsä- , maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa yhteensä noin 5,7 miljoonaa euroa vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana. Vuonna 2003 LEL- maksutuloa kertyi vastaavana ajankohtana Etelä-Karjalassa noin 5,1 miljoonaa euroa. Noin 56 prosenttia Etelä-Karjalan LEL-maksutulosta tuli rakennusalalta, noin 31 prosenttia metsäalalta ja noin 10 prosenttia maatalousalalta. Rakennusalan vakuutusmaksutulon osuus nousi noin 4 prosenttia edellisvuoden alkupuoliskoon verrattuna. Metsäalan maksutulon osuus puolestaan laski noin 4 prosenttia edellisvuodesta. Maatalousalan maksutulon osuus laski noin prosentin edellisvuodesta. Vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana Etera sai vakuutusmaksutuloa koko maasta 231 miljoonaa euroa. Maksutulo kasvoi 9 prosenttia edellisvuodesta. TaEL-maksutuloa kertyi Etelä-Karjalasta alkuvuonna noin 790 000 euroa TaEL-vakuutusmaksutulo kasvoi Etelä-Karjalassa alkuvuonna 9 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Viime vuoden alkupuoliskolla maksutuloa saatiin noin 730 000 euroa. Koko Suomesta TaEL-vakuutusmaksutuloa kertyi vuoden 2004 alkupuoliskolla 54 miljoonaa euroa, mikä oli noin 15 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Esiintyvien taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmien eläkekassa fuusioitui Keskinäiseen Eläkevakuutusyhtiöön Eteraan 30.6.2004. Sulautuminen vahvistaa Eteran asemaa tulevaisuuden toimijana. LEL:n mukaan saavat työeläkkeensä rakennus-, metsä, maatalous- ja satama- alan työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan (229, 34 euroa / kk vuonna 2004). Myös kaikki kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa lukuun ottamatta LEL-alojen töitä. Lisätietoja: Alueyksikön osastopäällikkö Mikko Nevalainen p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi www.etera.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/03/20040903BIT00110/wkr0002.pdf