Etelä-Pohjanmaalle maksettiin LEL- ja TaEL-eläkkeitä viime vuonna 24 miljoonaa euroa

Etelä-Pohjanmaalla on noin 5 460 eläkkeensaajaa, joille viime vuonna maksettiin LEL- ja TaEL-eläkkeitä yhteensä 23,7 miljoonaa euroa. LEL- ja TaEL-eläkkeitä ja kuntoutuskuluja maksettiin koko maassa vuonna 2004 yhteensä 772 miljoonaa euroa. Kasvua oli 3 prosenttia. Etera sai 248 miljoonaa euroa vastuunjakokorvauksia yhteisesti kustannettavista eläkkeistä. Uusia LEL- ja TaEL-eläkkeitä myönnettiin 9 626 kappaletta. Ne vähenivät 20 prosenttia edellisvuodesta. Etelä-Pohjanmaan LEL-vakuutusmaksutulo oli viime vuonna lähes 18 miljoonaa euroa LEL-maksutulo kasvoi noin 3 prosenttia viime vuodesta. Kasvu oli selvästi vähäisempää kuin koko maassa. Etelä-Pohjanmaan alueelta saatiin LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa noin 17,6 miljoonaa euroa vuoden 2004 aikana. Vuonna 2003 LEL-maksutuloa kertyi noin 17,1 miljoonaa euroa. Noin 63 prosenttia Etelä-Pohjanmaan LEL-maksutulosta tuli rakennusalalta, noin 24 prosenttia maatalousalalta ja noin 13 prosenttia metsäalalta. Rakennusalan osuus maksutulosta laski 2 prosenttia. Maatalousalan osuus maksutulosta pysyi samana. Metsäalan osuus puolestaan nousi prosentin. TaEL-vakuutusmaksutulo kasvoi Etelä-Pohjanmaalla 15 prosenttia edellisvuodesta. TaEL-vakuutusmaksutuloa kertyi Etelä-Pohjanmaalta viime vuonna noin 2,4 miljoonaa euroa, kun edellisvuonna maksutuloa saatiin noin 2,1 miljoonaa euroa. Koko maasta LEL- ja TaEL-vakuutusmaksutuloa kertyi viime vuonna yhteensä 636 miljoonaa euroa. Maksutulo kasvoi 10 prosenttia edellisvuodesta. Eteralla oli menestyksekäs vuosi ”Eteran ensimmäinen kokonainen toimintavuosi oli menestyksekäs. Saavutimme erittäin hyvät tulokset sekä vakuutus- että sijoitustoiminnassa”, luonnehtii Eteran toimitusjohtaja Lauri Koivusalo. Eteran 4,9 miljardin euron sijoitukset tuottivat 8,7 prosenttia. Tulos oli eläkeyhtiöistä paras. Kalevi Hemilä aloitti työt Eterassa Maatalous- ja metsätieteiden tohtori Kalevi Hemilä aloitti Eterassa 1.4.2005 varatoimitusjohtajana ja ottaa toimitusjohtajan tehtävät vastaan 1.1.2006 lukien Lauri Koivusalon jäädessä eläkkeelle. Lisätietoja: Alueyksikkö, yksikön päällikkö Mikko Nevalainen, p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi, www.etera.fi Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera on uudistuva eläketurvan osaaja. Hoidamme ainoana työeläkevakuutusyhtiönä LEL- ja TaEL-eläkevakuutusta, kunnes työeläkelait TEL, LEL ja TaEL vuonna 2007 yhdistetään yksityisalojen työeläkelaiksi, ja kilpailu avautuu. LEL:n mukaan saavat työeläkkeensä rakennus, metsä-, maatalous- ja satama-alojen työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi yksityisalojen lyhyet työsuhteet. Eteran maksutulo oli 636 miljoonaa euroa vuonna 2004. Lue lisää kotisivuiltamme www.etera.fi.