Etelä-Pohjanmaan LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna lähes 8 miljoonaa euroa

Etelä-Pohjanmaan LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna lähes 8 miljoonaa euroa Etelä-Pohjanmaan LEL-maksutulo nousi alkuvuonna noin 11 prosenttia viime vuoden alkupuoliskoon verrattuna. Kasvu oli hieman suurempaa kuin koko maassa. Etelä-Pohjanmaan alueelta saatiin LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa noin 7,9 miljoonaa euroa vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana. Vuonna 2003 vastaavalta ajanjaksolta kertyi LEL-maksutuloa noin 7,2 miljoonaa euroa. Noin 64 prosenttia Etelä-Pohjanmaan LEL-maksutulosta tuli rakennusalalta, noin 21 prosenttia maatalousalalta ja noin 15 prosenttia metsäalalta. Rakennusalan osuus maksutulosta laski noin 2 prosenttia. Maatalousalan osuus maksutulosta pysyi samana. Metsäalan osuus puolestaan nousi prosentin. Vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana Etera sai vakuutusmaksutuloa koko maasta 231 miljoonaa euroa. Maksutulo kasvoi 9 prosenttia edellisvuodesta. TaEL-maksutuloa kertyi Etelä-Pohjanmaalta alkuvuonna noin 1,1 miljonaa euroa TaEL-vakuutusmaksutulo kasvoi Etelä-Pohjanmaalla alkuvuonna 21 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. TaEL- vakuutusmaksutuloa kertyi Etelä-Pohjanmaalta tämän vuoden tammi- kesäkuussa noin 1,1 miljoonaa euroa, kun viime vuoden alkupuoliskolla maksutuloa saatiin noin 940 000 euroa. Koko Suomesta TaEL-vakuutusmaksutuloa kertyi vuoden 2004 alkupuoliskolla 54 miljoonaa euroa, mikä oli noin 15 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Esiintyvien taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmien eläkekassa fuusioitui Keskinäiseen Eläkevakuutusyhtiöön Eteraan 30.6.2004. Sulautuminen vahvistaa Eteran asemaa tulevaisuuden toimijana. LEL:n mukaan saavat työeläkkeensä rakennus-, metsä, maatalous- ja satama- alan työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan (229, 34 euroa / kk vuonna 2004). Myös kaikki kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa lukuun ottamatta LEL-alojen töitä. Lisätietoja: Alueyksikön osastopäällikkö Mikko Nevalainen p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi www.etera.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/03/20040903BIT00170/wkr0001.pdf