Etelä-Savon LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna lähes 7 miljoonaa euroa

Etelä-Savon LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna lähes 7 miljoonaa euroa Etelä-Savon LEL-maksutulo nousi alkuvuonna noin 3 prosenttia viime vuoden alkupuoliskoon verrattuna. Kasvu oli huomattavasti vähäisempää kuin koko maassa. Etelä-Savon alueelta saatiin LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa yhteensä noin 6,7 miljoonaa euroa vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana. Vuonna 2003 LEL- maksutuloa kertyi vastaavana ajankohtana Etelä-Savossa noin 6,5 miljoonaa euroa. Noin 54 prosenttia Etelä-Savon LEL-maksutulosta tuli rakennusalalta, noin 31 prosenttia metsäalalta ja noin 15 prosenttia maatalousalalta. Rakennusalan vakuutusmaksutulon osuus laski noin 3 prosenttia edellisvuoden alkupuoliskosta. Metsäalan maksutulon osuus puolestaan kasvoi noin 4 prosenttia edellisvuodesta. Maatalousalan vakuutusmaksutulon osuus oli 15 prosenttia eli saman verran kuin edellisvuonna. Vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana Etera sai vakuutusmaksutuloa koko maasta 231 miljoonaa euroa. Maksutulo kasvoi 9 prosenttia edellisvuodesta. TaEL-maksutuloa kertyi Etelä-Savosta alkuvuonna noin 920 000 euroa TaEL-vakuutusmaksutulo kasvoi Etelä-Savossa alkuvuonna 11 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Viime vuoden alkupuoliskolla maksutuloa saatiin noin 830 000 euroa. Koko Suomesta TaEL-vakuutusmaksutuloa kertyi vuoden 2004 alkupuoliskolla 54 miljoonaa euroa, mikä oli noin 15 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Esiintyvien taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmien eläkekassa fuusioitui Keskinäiseen Eläkevakuutusyhtiöön Eteraan 30.6.2004. Sulautuminen vahvistaa Eteran asemaa tulevaisuuden toimijana. LEL:n mukaan saavat työeläkkeensä rakennus-, metsä, maatalous- ja satama- alan työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan (229, 34 euroa / kk vuonna 2004). Myös kaikki kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa lukuun ottamatta LEL- alojen töitä. Lisätietoja: Alueyksikön osastopäällikkö Mikko Nevalainen p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi www.etera.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/03/20040903BIT00120/wkr0001.pdf