ETERA JA ELÄKE-TAPIOLA ALOITTAVAT IT-YHTEISTYÖN

ETERA JA ELÄKE-TAPIOLA ALOITTAVAT IT-YHTEISTYÖN Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Tapiola yhdistävät eläkevakuutustoiminnan hoidossa tarvittavat tietojärjestelmänsä. Etera ja Eläke-Tapiola allekirjoittivat perjantaina 30. tammikuuta 2004 järjestelmäyhteistyösopimuksen. Sopimuksen mukaan yhtiöt lähtevät yhdessä valmistelemaan tulevien työeläkeuudistusten vaatimia muutoksia tietojärjestelmiin ja yhdistävät eläkevakuutustoiminnan hoitamisessa tarvittavat tietojärjestelmät. Työt aloitetaan helmikuussa 2004. Samalla sovittiin, että Etera alkaa käyttää Tieto-Tapiolan it-palveluja sekä liittyy pienellä osuudella osakkaaksi Tieto-Tapiolaan. Etera hoitaa toistaiseksi ainoana yhtiönä LEL- ja TaEL-vakuutuksia, ja sillä on niiden hoitamiseen tarvittavat tietojärjestelmät. Eläke- Tapiolalla puolestaan on TEL- ja YEL-vakuutusten hoitoon tarvittavat tietojärjestelmät. Yhteistyön kautta molemmille eläkeyhtiöille luodaan ajanmukaiset ja kustannustehokkaat yksityisen sektorin työeläkevakuuttamisessa tarvittavat tietojärjestelmät ennen kuin nykyiset yksityisten alojen työeläkelait (TEL, LEL, TaEL) yhdistyvät yksityisalojen työeläkelaiksi (TYEL). Aikaisintaan vuonna 2007 tapahtuvan työeläkelakien yhdistämisen jälkeen kaikki työeläkevakuutusyhtiöt voivat vakuuttaa kaikkia toimialoja. Eteran ja Tapiolan IT-yhteistyön tavoitteena on pitkällä aikavälillä aikaansaada kustannussäästöjä ja synergiaetuja sekä vahvistaa osapuolten kilpailukykyä ja menestystä lakisääteisen eläkevakuuttamisen alalla. Lisätietoja Eteran tietohallintojohtaja Kari Härkönen p. 010 55 33 223 tai 040 - 572 8002 Etera-Tapiolan apulaisjohtaja Maija-Liisa Kervinen p. 09 45 33 073 tai 040-515 2546 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/03/20040203BIT00650/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/03/20040203BIT00650/wkr0002.pdf