Etera ja Kuopion Yrittäjät palkitsivat vuoden senioriyrittäjän

Eläkevakuutusyhtiö Etera ja Kuopion Yrittäjät ry palkitsivat vuoden senioriyrittäjän Kuopiossa 10. maaliskuuta. Yhdennentoista kerran jaetun Senioriyrittäjäpalkinnon sai yrittäjä Raimo Venäläinen. Hän perusti Venäläisen Moottoriliikkeen Kuopioon jo 45 vuotta sitten.

”Senioriyrittäjäpalkinto on tunnustus Raimo Venäläisen pitkästä ja menestyksekkäästä elämäntyöstä yrittäjänä sekä onnistuneesta sukupolvenvaihdoksesta”, Kuopion Yrittäjien puheenjohtaja Mika Kolehmainen kertoo.

”Työeläkeyhtiönä Etera haluaa omalta osaltaan olla mukana palkitsemassa pitkän työuran tehneitä yrittäjiä hyvästä yritystoiminnasta ja jaksamisesta”, sanoo Eteran varatoimitusjohtaja Hannu Tarkkonen. Hän puhui Kuopiossa pidetyssä senioriyrittäjän palkitsemistilaisuudessa.

Eterassa on myös tutkittu tekijöitä, jotka saavat jaksamaan ja jatkamaan pitkään työelämässä. ”Viime syksynä julkistettu Työelämän Tervaskannot -tutkimus osoitti, miten tärkeä tekijä työn merkitys on jaksamiselle. Usein juuri yrittäjät kokevat, että työ antaa heille myös sisällöllisesti paljon. Yrittäjyys palkitsee”, Tarkkonen toteaa.

Töissä sukupolvenvaihdoksen jälkeenkin

Raimo Venäläinen perusti Venäläisen Moottoriliikkeen Kuopioon vuonna 1963. Yritystoiminta alkoi aikanaan moottorisahoilla. Melko pian kuvaan tulivat mopot ja moottoripyörät. ”Huomasin, miten moottori helpotti sekä työtä että liikkumista ja arvelin, että se voisi kiinnostaa muitakin”, Venäläinen muistelee uransa alkuvaiheita.

Kymmenen vuotta sitten yrityksessä toteutettiin sukupolvenvaihdos, jossa Venäläisen Moottoriliike Ky:n omistus siirtyi Venäläisen kahdelle tyttärelle. Samalla vetovastuu operatiivisesta toiminnasta siirtyi Venäläisen tyttären Katriina Huhtisen ja hänen miehensä johtamalle VML Sponsor Oy:lle. Yritys tuo maahan muun muassa metsä- ja puutarha-alan koneita, varaosia sekä tarvikkeita.

Raimo Venäläinen työskentelee edelleen perheyrityksessä, vaikka nykyään harrastukset kuten metsänhoito ja kalastus vievät jo enemmän aikaa. ”Yrittäjänä saa olla oma herransa, vaikea olisi kuvitella toisenlaista uravalintaa”, hän puntaroi. Työn vapaus viehättää yrittäjyydessä edelleen – ehkä juuri siksi työ on maistunut aina 70-vuotiaaksi asti.

Eteran ja Kuopion Yrittäjien yhteistyö jatkuu

Etera jatkaa yhteistyötään Kuopion Yrittäjien kanssa myös tänä vuonna. Etera on mukana muun muassa Suomalaisen Yrittäjän päivän tapahtumassa 5.9.2008. Yhteistyöllä Etera haluaa tarjota Kuopion alueen yrittäjille parempia palveluita ja lisätä niiden alueellista näkyvyyttä. Yrittäjäasiakkaita palvelee myös Eteran Kuopion aluetoimisto.