Etera jatkaa hyvässä tuloskunnossa

Ennakkotiedon mukaan Eläkevakuutusyhtiö Eteran sijoitukset tuottivat 4,4 prosenttia vuonna 2007 (7,7 % v. 2006). Vuoden lopussa sijoituksia oli 6,1 miljardia euroa (5,8 miljardia euroa v. 2006). Eteran vakavaraisuus oli edelleen hyvä. Asiakashyvityksiin varataan vuonna 2008 noin 17,5 miljoonaa euroa, mikä on 0,65 prosenttia sopimusasiakkaiden vuoden 2007 palkkasummasta.

”Vuosi sijoitusmarkkinoilla oli haastava. Siihen nähden tulos on kohtuullinen”, Eteran toimitusjohtaja Kalevi Hemilä luonnehtii.

Parhaiten tuottivat kiinteistösijoitukset, joista saatiin erinomainen, 12,3 prosentin tuotto.

”Olemme sijoittaneet oikeaan aikaan hyvillä paikoilla sijaitseviin kauppakeskuksiin ja toimistotaloihin”, Hemilä taustoittaa erinomaista tuottoa. Viime aikoina Etera on sijoittanut myös senioritaloihin. Etera omistaa muun muassa entisen sotilassairaala Tilkan, jota remontoidaan parhaillaan vanhusten hoivakodiksi.

Eteran vakavaraisuus pysyi hyvänä: vakavaraisuusaste oli 30,7 prosenttia (32,3 % v. 2006) ja vakavaraisuusasema 2,0 (2,8 v. 2006). Toimintapääoma oli vuoden lopussa 1,45 miljardia euroa (1,45 miljardia euroa v. 2006).

”Asiakkaamme hyötyvät Eteran vahvasta vakavaraisuudesta. Hyvä vakavaraisuutemme takaa kilpailukykyiset asiakashyvitykset”, Hemilä sanoo. Asiakashyvityksiin varataan vuonna 2008 noin 17,5 miljoonaa euroa, mikä on 0,65 prosenttia sopimusasiakkaiden vuoden 2007 palkkasummasta.

Tiedot ovat alustavia. Vuoden 2007 tilinpäätöksensä Etera julkistaa 12.3.2008.