Etera mukaan Rajalla – På gränsen –hankkeeseen: ETERALLE NOUSEE SENIORITALO TORNIOON

Eläkevakuutusyhtiö Etera on ostanut Tornion Länsirannalle rakennettavan senioritalon osakekannan NCC Finland Oy:lta. Talo sijaitsee Tornion uudessa keskustassa, jota kaavaillan Tornion ja Haaparannan väliselle rajalle Rajalla-på gränsen-hankkeen myötä.

”Vanhemmille ihmisille tarkoitetuilla senioritaloilla on nyt kysyntää. Meillä on rakenteilla vastaavanlainen talo myös Vantaalle. Muuten Etera ei ole rakennuttanut uusia vuokra-asuntoja viime aikoina”, kertoi Eteran kiinteistöjohtaja Timo Sotavalta Helsingistä. Asunto Oy Tornion Länsipihaan rakennetaan 26 asuntoa, joiden keskikoko on 53,3 m2. Talon kauppahinta oli noin 3 miljoonaa euroa. Kiinteistösijoituksia 585 miljoonaa euroa Eteran 585 miljoonan euron kiinteistösijoitukset tuottivat viime vuonna 7,8 prosenttia. ”Etera on iso kiinteistösijoittaja pääkaupunkiseudulla, mutta vasta viime vuonna aloimme sijoittaa myös maakuntakeskuksiin. Suosimme uudisrakentamista, jolloin voimme tarjota työtä Eterassa vakuutettaville rakennusalan ammattilaisille”, Sotavalta kertoi. Viime vuosina Etera on sijoittanut etenkin kauppakeskuksiin. Sen merkittävin rakennushanke on ollut vuonna 2005 Espooseen valmistunut Kauppakeskus Sello, joka on Suomen ja Pohjoismaiden kolmanneksi suurin kauppakeskus. Parhaillaan on rakenteilla kauppakeskus Pasaati Kotkaan. Etera osti myös viime vuoden lopulla toimistotalon Kuopiosta. Eteran sijoituskanta oli vuoden 2006 päättyessä 5,4 miljardia euroa. Siitä 11 prosenttia on sijoitettu kiinteistöihin. Sijoitukset tuottivat 11,7 prosenttia. Parhaiten tuottivat osakkeet, joista Etera sai viime vuonna 31 prosentin tuoton. Sijoitustuotolla Etera sijoittui viime vuonna työeläkeyhtiöiden kärkikolmikkoon. Eläkevakuutusyhtiö Etera vastaa LEL- ja TaEL-eläketurvasta ainoana työeläkeyhtiönä vielä tämän vuoden ajan. LEL:n mukaan vakuutetaan rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilijat ja toimittajat sekä yksityisalojen lyhyet työsuhteet. LEL- ja TaEL-aloilla eläkettä kartutti viime vuonna yhteensä 311 000 työntekijää. Vuonna 2007 tulee voimaan työntekijän eläkelaki TyEL ja yksityisalojen erilliset eläkelait LEL, TaEL ja TEL kumotaan. Ensi vuoden alusta Etera vakuuttaa kaikkien yksityisalojen työntekijöitä ja myös yrittäjiä. LEL- ja TaEL-vakuutusmaksutuloa Lapista 24 miljoonaa euroa Eläkevakuutusyhtiö Etera sai viime vuonna LEL- ja TaEL-aloilta vakuutusmaksutuloa Lapista 24 miljoonaa euroa. Se kasvoi 4 prosenttia edellisvuodesta. Koko maassa Eteran vakuutusmaksutulo oli 672 miljoonaa euroa. Kasvu oli 6 prosenttia. Eniten vakuutusmaksutuloa kertyi Rovaniemeltä, jonka osuus Lapin LEL- ja TaEL-vakuutusmaksuista oli kolmannes. Tornion osuus oli 13 prosenttia, samoin Kemin osuus Lapin vakuutusmaksuista. Etera maksoi yli 41 miljoonaa euroa eläkkeitä Lappiin Etera maksoi viime vuonna eläkkeitä Lappiin yhteensä 41 miljoonaa euroa. LEL- ja TaEL-eläkkeensaajia Lapin maakunnassa oli vajaa 9 000. Hiukan yli puolet sai vanhuuseläkettä ja joka viides työkyvyttömyyseläkettä. Perhe-eläkkeitä oli reilu viidennes ja työttömyyseläkkeitä 5 prosenttia maksussa olevista eläkkeistä. Etera maksoi eläkkeitä koko maahan viime vuonna kaikkiaan 795 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuodesta oli 3 prosenttia. Eteralla oli vuoden lopussa 156 300 eläkkeensaajaa.