Etera myi kolme palvelutaloa EPI Healthcare I Ky –rahastolle

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera myi kolme palvelutaloa EPI Healthcare I Ky –rahastolle. Kauppa tehtiin perjantaina 17. joulukuuta 2010 Helsingissä. Palvelutalot sijaitsevat Hämeenlinnassa, Oulussa ja Tyrnävällä ja ne ovat valmistuneet loppuvuodesta 2009.

”Palvelutalojen velaton kauppahinta on reilut 10 miljoonaa euroa”, kertoi Eteran kiinteistöjohtaja Timo Sotavalta.

Hoiva- ja senioritalojen osuus on kasvanut tasaisesti viime vuosina Eteran kiinteistösijoitussalkussa. ”Eteralla on kokemusta palvelutalojen rakentamisesta ja niille on myös kysyntää. Eteralle jää vielä useita vastaavanlaisia kohteita, joissa on yhteensä noin 350 asukaspaikkaa. Tunnetuin näistä on Tilkka Helsingissä”, Sotavalta sanoi.

EPI Healthcare I Ky on vuonna 2007 perustettu Suomen ensimmäinen hoiva-alan kiinteistöihin sijoittava kiinteistöpääomarahasto. Sen on perustanut Evli Property Investments Oy. Rahasto on sijoittanut nyt yhteensä 20:een hoiva-alan kiinteistökohteeseen eri puolella Suomea.

”Hankinta on luonnollinen jatkumo vuodesta 2007 asti toteutetulle sijoitusstrategialle hankkia hoiva-alan kiinteistöjä hajautetusti ympäri Suomea”, toteaa juuri tehtävässä aloittanut salkunhoitaja Jussi Rouhento Evli Property Investments Oy:stä.

Myydyissä taloissa on yhteensä 94 asukaspaikkaa

Hämeenlinnan Lintumäen hoivapalvelukeskuksessa on 34 asukaspaikkaa ja Oulun Haapalehdon hoivapalvelukeskuksessa 31 paikkaa. Näissä kummassakin käyttäjänä on yksi Suomen suurimmista alan toimijoista, Esperi Care Oy. Se tarjoaa asumis-, kotihoito- ja turvapuhelinpalveluja ikääntyneille.

Tyrnävällä sijaitsevassa Palvelukoti Villa Tyrnissä on 34 asukaspaikkaa. Villa Tyrnin palveluntuottajana on verkostoyritys Hoivakymppi Oy, jonka omistaa yhdeksän sosiaali- ja terveysalan yrittäjää. Hoivakympin jäsenyrityksillä on vahva kokemus vanhusten ja kehitysvammaisten palveluasumisesta.

Kiinteistöjohtaja Timo Sotavalta, Etera, p. 040 7325 577

Investment Manager Jussi Rouhento, Evli Property Investments, p. 040 512 9577

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera vakuuttaa yksityisalojen työntekijöitä ja yrittäjiä. Se huolehtii työntekijöiden ja yrittäjien eläketurvasta ja edistää työhyvinvointia. Eläkkeensaajia sillä on 153 000, kolmanneksi eniten yksityissektorin eläkeyhtiöistä. Syyskuun lopussa Eteralla oli eläkevaroja turvaavia sijoituksia 5,3 miljardia euroa. Niistä 765 miljoonaa euroa eli 14 % oli sijoitettu kiinteistöihin.

EPI Healthcare I Ky-rahasto

EPI Healthcare I Ky on kiinteistöpääomarahasto, joka sijoittaa hoiva-alan kiinteistöihin Suomessa. Rahasto on perustettu vuonna 2007 ja se on sijoittanut 20 hoiva-alan kohteeseen eri puolella Suomea. Rahaston vuokralaisina on suurin osa valtakunnallisesti operoivista hoivapalvelun tuottajista ja myös joitakin yrittäjävetoisia toimijoita. Rahaston sijoittajina on suomalaisia instituutioita.