Etera peruskorjaa entisen koulun hoiva- ja päiväkodiksi Lauttasaaressa

Eläkevakuutusyhtiö Etera uudistaa Arcadan entisen koulun Helsingin Lauttasaaressa. Entiseen koulurakennukseen tulee vanhusten hoivakoti, senioriasuntoja, lasten päiväkoti sekä liikuntatiloja.

Etera osti kiinteistöosakeyhtiön osakekannan Helsingin kaupungilta perjantaina 5.6.2009. Saneerattava kiinteistö sijaitsee Helsingin Lauttasaaressa osoitteessa Haahkapolku 3. Etera on suunnitellut ja hanketta on kaavoitettu jo yli viisi vuotta. Nelisenkymmentä senioriasuntoa ja hoivapalveluita Senioriasuntoja kohteeseen tulee noin 40. Pääosin ne ovat kaksioita, mutta joukossa on myös muutama yksiö ja kolmio. Asuntojen vuokraus alkaa loppuvuodesta. Hoivakotiin tulee puolestaan noin 30 paikkaa. ”Hoivakodin palveluntuottajaa ei ole vielä valittu, mutta tarkoituksena on, että senioriasunnoissa itsenäisesti asuvat asukkaat voivat ostaa hoivakodista kulloiseenkin elämäntilanteeseen tarvitsemiaan hoivapalveluita”, kiinteistösijoituspäällikkö Hannu Keinänen Eterasta kertoo. Lisäksi rakennukseen tulee päiväkoti sekä yhteistiloja ja iso liikunta/juhlasali. ”Tilojen tulevat käyttäjät ovat vanhuksia, senioreja, lapsia ja heitä hoitavia aikuisia. Tässä on loistava mahdollisuus yhteisöllisyyteen”, Keinänen jatkaa. Hoiva- ja päiväkoti valmistuu ensi kesänä Vanhan koulun peruskorjaus uusiin käyttötarkoituksiin on Keinäsen mukaan haastava projekti. ”On saatava sovitettua monta eri käyttötarkoitusta saman katon alle ja vielä vanhoihin raameihin”, hän mainitsee. Kohteen purkutyöt ovat juuri alkaneet. Hoiva- ja päiväkoti valmistuu kesällä 2010. Kohteen pääsuunnittelija on Arkkitehtitoimisto Timo Viikari Oy, ja hankkeen budjetti on noin 10 miljoonaa euroa. Rakennushanke toteutetaan projektinjohtomallilla, ja se jakautuu moneen eri urakkaan. Hyviä kokemuksia Vantaan Pakkalasta Eteralle valmistui touko-kesäkuun vaihteessa samantyyppinen kohde Vantaan Pakkalaan. ”Rakennutimme Pakkalaan vastaavalla konseptilla toimivan uudiskohteen. Lystilän hoivakiinteistössä on tilat sekä vanhuksille että lasten päiväkodille. Siellä vastaanotto on ollut innostunut”, Keinänen kertoo. Eteralla on kiinteistösijoituksia kaikkiaan noin 850 miljoonaa euroa. Viime aikoina painopiste on ollut erityisesti hoiva- ja seniorikodeissa. Kiinteistösijoitusten osuus Eteran koko sijoitussalkusta on 17 prosenttia.