Etera rakennuttaa kolme toimistotalokorttelia Töölönlahdelle

Eläkevakuutusyhtiö Etera on sopinut Senaatti-kiinteistöjen kanssa kolmannen toimistotalokorttelin kaupasta Töölönlahdelle. ”Töölönlahden alue on Eteralle merkittävä rakennuskohde, sillä rakennutamme sinne parin vuoden aikana kolme toimistotaloa”, Eteran toimitusjohtaja Hannu Tarkkonen kertoi.

Töölönlahden alue on toimistorakentamisessa maan suurimpia. Alueelle nousee parin seuraavan vuoden aikana yhteensä neljä toimistotalokorttelia, joista Etera rakennuttaa kolme. Kaikkiaan Töölönlahden alueella on toimistorakentamiseen osoitettuja kortteleita kuusi. Niistä kaksi on valmiina. Talojen myötä Töölönlahden alueen muoto alkaa hahmottua.

Etera on voittanut kaikki kolme Senaatti-kiinteistöjen järjestämää tarjouskilpailua Töölönlahden toimistokortteleista (n:ot 2015, 2017 ja 2018). Korttelit sijaitsevat Helsingin keskustassa, Rautatieaseman ja Finlandiatalon rajaamalla alueella. Rakennusoikeutta Eteran kortteleissa on yhteensä noin 45 000 kerrosneliömetriä.

Yritysten kiinnostus ydinkeskustaan suurta

”Kiinnostus Töölönlahden toimistotaloihin on osoittautunut yllättävän suureksi. Tällaisen kohteen vuokraaminen on ainutkertainen tilaisuus myös yrityksille, sillä uutta, modernia toimistotilaa on vähän tarjolla ydinkeskustassa”, Tarkkonen sanoi.

Etera on toukokuussa käynnistänyt kahden korttelin (2015 ja 2018) suunnittelusta arkkitehtikilpailut. Niiden tuloksia odotetaan syksyllä. Rakennustyöt voidaan aloittaa alkuvuodesta 2012, ja talojen on määrä valmistua vuoden 2013 lopulla.

”Töölönlahden alueelle rakennetaan uutta ydinkeskustaa, jossa toimivat ja työskentelevät myös tulevat sukupolvet. Arkkitehtikilpailujen avulla pyrimme löytämään arkkitehtonisesti ja toiminnallisesti korkeatasoiset ratkaisut taloille, jotka rakennetaan kaupunkikuvallisesti erittäin merkittävälle paikalle. On tärkeää, että toimistotalot istuvat arkkitehtuuriltaan hyvin miljööseen ja täyttävät ekologisuus- ja ympäristövaatimukset”, Tarkkonen painotti.

Eteran toimistotalot rakentaa Lemminkäinen Talo Oy. Ensimmäisen eli pääosin Alma Medialle rakennettavan toimistotalon rakennustyöt on jo aloitettu. Tämän talon arkkitehtikilpailun voitti Arkkitehtitoimisto JKMM Oy.

toimitusjohtaja Hannu Tarkkonen, p. 040 594 9173 tai 010 553 3200
kiinteistöjohtaja Timo Sotavalta, p. 040 732 5577
viestintäpäällikkö Riitta Heinonen, p. 050 553 8409

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera vakuuttaa kaikkien yksityisalojen työntekijöitä ja yrittäjiä. Se huolehtii työntekijöiden ja yrittäjien työeläketurvasta ja edistää työhyvinvointia. Vuonna 2010 Etera maksoi eläkkeitä 998 miljoonaa euroa 152 000 eläkkeensaajalle. Eläkevaroja turvaavia sijoituksia sillä on 5,5 miljardia euroa, josta 800 miljoonaa euroa (14 %) on kiinteistösijoituksia. Etera panostaa kestävään kehitykseen, ekologisuuteen ja energia- ja ympäristötehokkuuteen kiinteistösijoituksissa. Se on Green Building Council Finlandin jäsen. Lue lisää osoitteesta etera.fi.