Etera sijoitti betonielementtien tuotantoteknologioihin erikoistuneeseen Elematiciin

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera on yhdessä pääomasijoittaja Sentica Partnersin hallinnoiman rahaston sekä Suomen Teollisuussijoituksen ja Elematic-konsernin johdon kanssa ostanut Elematic Oy:n osakekannan Consolis SAS:lta. ”Etera on ensimmäistä kertaa mukana tällaisessa kaupassa rahastosijoituksen lisäksi myös itsenäisenä sijoittajana. Tuotto-odotukset ovat hyvät, sillä Elematic kuuluu alan johtaviin toimittajiin maailmassa”, kertoo Eteran sijoitusjohtaja Mika Pesonen. Kauppa julkistettiin 28.8.2006.

Elematic toimittaa koneita, valmiita tuotantolinjoja ja kokonaisia tehtaita betonielementtiteollisuudelle. Elematic on markkinajohtaja selkeästi kasvavalla niche-alueella ja sen tarjoama teknologia vastaa hyvin betonielementtiteollisuuden kehittyviä tarpeita. Elematicilla on asiakkaita yli 80 maassa. Vuonna 2005 Elematicin liikevaihto oli 53 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuodesta oli lähes 50 prosenttia. Yrityksen palveluksessa on yli 150 henkilöä. Omistusjärjestelyillä ei ole vaikutusta henkilöstön määrään. Consolis jää yrityksen vähemmistöosakkaaksi. Kauppa kasvattaa Eteran sijoitussalkussa sekä lainasaamisten että osakkeiden osuutta. Kesäkuun lopussa Eteralla oli sijoituksia 5,5 miljardia euroa. Niistä osakkeita ja osuuksia oli 36 prosenttia ja lainoja kolme prosenttia.