Etera tukee Kuhmon Kamarimusiikkia

Eläkevakuutusyhtiö Etera ja Kuhmon Musiikkiyhdistys ry ovat tehneet yhteistyösopimuksen. ”Haluamme tukea taiteilijoiden työtä, huolehdimmehan myös heidän eläketurvastaan. Kuhmon Kamarimusiikki on tähän hyvä kohde”, Eteran varatoimitusjohtaja Hannu Tarkkonen sanoo. Yhteistyösopimus on voimassa tämän vuoden alusta vuoden 2007 loppuun.

”Kamarimusiikkifestivaali elävöittää Kuhmon seudun kulttuuri- ja elinkeinoelämää. Kuhmossa tuetaan myös nuorten musiikkiharrastamista. Nämä ovat meille tärkeitä asioita”, Hannu Tarkkonen jatkaa. Osana kamarimusiikkifestivaalia järjestetään Kuhmon Musiikkikurssit, jotka tarjoavat kamarimusiikkiopetusta nuorille. Kuhmon Kamarimusiikki järjestetään heinäkuussa 37:nnen kerran. Eläkevakuutusyhtiö Etera vastaa taiteilijoiden eläketurvasta TaEL-eläkelain mukaan. Vuodesta 2007 alkaen Etera vakuuttaa kaikkien toimialojen työntekijöitä ja myös yrittäjiä. Nykyisin se vakuuttaa vielä ainoana eläkeyhtiönä LEL- ja TaEL-aloja. LEL:iin kuuluvat rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan työt ja TaEL:iin taiteilija-ammatit sekä yksityisalojen ns. pätkätyöt. Viime vuonna Etera maksoi Kainuuseen LEL- ja TaEL-eläkkeitä yhteensä 25,2 miljoonaa euroa. LEL- ja TaEL-vakuutusmaksutuloa kertyi Kainuusta viime vuonna 11,3 miljoonaa euroa. Eteralla on tällä hetkellä vakuutettuja 250 000. Se maksaa eläkettä 155 000 eläkkeensaajalle.