Eteran hallituksen puheenjohtaja, YIT-Yhtymän varatoimitusjohtaja Esko Mäkelä: ETERA TEKEE VAHVAA TULOSTA

”Eläkevakuutusyhtiö Etera on tehnyt vahvaa tulosta jo useampana vuotena. Näin myös viime vuonna. Etera on ihan samassa kastissa tuleviin kilpailijoihin nähden. Eteran 5,4 miljardin euron sijoitukset tuottivat viime vuonna 11,7 %, ja ero kärkeen on desimaalinen. Myös vakavaraisuus on hyvä”, luonnehtii hallituksen puheenjohtaja, YIT-Yhtymän varatoimitusjohtaja Esko Mäkelä Eteran vuotta 2005.

Mäkelän mukaan Eteran vahvuuksina on taloudellisen tuloskunnon lisäksi joustavuus ja palvelukyky, mitkä ovat tulleet esiin jo monessa asiakastutkimuksessa. ”Työeläkealan yhteisen asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan Eteran asiakkaat olivat tyytyväisimpiä. Kun eläkeyhtiö on isossa muutospaineessa, ihmiset venyvät ihan toisella tavalla kuin muuten. Sellaisessa yhtiössä, jossa muutosta ei tapahdu pitkiin aikoihin, tulee seisovan veden tunnelma. Eterassa on selvästi kysymys virtaavasta vedestä. Yhtiössä on energiaa ja dynaamisuutta, mikä auttaa uudessa kilpailutilanteessa”, Mäkelä kiittelee. Rakennusliikkeet pysyvät Eterassa Esko Mäkelä sanoo huomanneensa, että tiedotusvälineissä on kirjoitettu suurten rakennusliikkeiden olevan lähdössä Eterasta kilpailun myötä. ”Tunnen rakennusalan hyvin. Eivät keskeiset toimijat, isot rakennusliikkeet, mihinkään ole Eterasta lähdössä. Kalastelijoita on tietysti kilpailijoiden taholta ollut liikkeellä, mutta se on jäänyt yritykseksi”, Mäkelä vakuuttaa. Mäkelä sanoo tottuneensa kaikenlaiseen julkisuuteen, mutta ikävintä kirjoittelu voi olla henkilöstölle, joka seuraa työpaikkaansa kohdistuvia juttuja suurennuslasilla. ”On vaikea välttyä siltä vaikutelmalta, että viime aikoina esiintyneessä kirjoittelussa on tarkoitushakuisuutta. Pidän sellaista eläkevakuutustoiminnassa eettisesti arveluttavana”, Mäkelä jatkaa. Eläkeyhtiön vastuulla ovat työntekijöille karttuneet työeläkevarat. ”Viime kädessä on kyse eläkeläisten eläkkeiden turvaamisesta. Tämän vuoksi ei pitäisi lietsoa turhaa epäluottamusta eläkeyhtiötä kohtaan, vaan suhtautua asiaan vakavasti.” Kumppanin puute ei heikennä pärjäämistä Etera on lähdössä kilpailuun pelkästään työeläkevakuutuksia myyvänä yhtiönä. Asiakkaiden tavoittaminen on haasteellisempaa kuin kumppanin kanssa, mutta se ei ole mahdotonta. Tilanne olisi ollut Esko Mäkelän mukaan toinen vielä kymmenen vuotta sitten. Etera on perustanut toimistot suuriin keskuksiin, Tampereelle, Turkuun, Ouluun ja toimisto on perusteilla Kuopioon. Tämän Mäkelä arvioi riittävän. Asiakastyötä ja myyntiä vahvistavat asiakaspäälliköt, jotka vastaavat suurten ja keskisuurten yritysten työeläkevakuutuksista. ”En usko kumppanin puuttumisen heikentävän Eteran mahdollisuuksia pärjätä kilpailussa. On oltava uudenaikaisia ja hyödynnettävä internetmaailmaa. Epäilen, että monet vakuutusyhtiöt ovat vielä konttoriverkkonsa vankeja. Kustannusten takia siitä voi tulla internetaikana rasite”, Mäkelä arvioi. Etera on YIT:n varatoimitusjohtajan Esko Mäkelän mielestä hyvässä lähtöasemassa ajatellen kilpailun avautumista vuoden 2007 alusta. ”Paljon on tehty, kun on saatu monopolilaitoksesta nykyisenlainen eläkeyhtiö. Vielä on toki paljon tehtävää jäljelläkin. Alusta alkaen on ollut selvää, etteivät EU-Suomeen sovi monopolirakenteet. Tämä näkökulma oli lähtökohtana, kun aloimme vuosituhannen vaihteessa kehittää uutta työeläkeyhtiötä, nykyistä Eteraa.”