Eteran maksutulo 7 prosentin kasvussa Pohjois-Pohjanmaalla

Pohjois-pohjanmaalaiset yrityksen maksoivat alkuvuonna Eteraan työeläkemaksuja 7 prosenttia viime vuotta enemmän. Koko maassa maksutulo kasvoi 11 prosenttia. Pohjois-Pohjanmaan osuus Eteran vakuutusmaksutulosta oli 7 prosenttia ja Oulun 3 prosenttia.

Oululaiset yritykset maksoivat työeläkemaksuja alkuvuonna 8,4 miljoonaa euroa. Oulun osuus Pohjois-Pohjanmaan maksutulosta oli 38 prosenttia, mutta maksutulo kasvoi vain 2 %. ”Oulu on ollut pitkään vahvassa kasvussa. Täysillä mennään edelleenkin, mutta nyt aletaan olla kasvumahdollisuuksien rajoilla”, arvelee Eteran asiakaspäällikkö Kalevi Nevala.

Kuusamossa maksutulo oli riuskassa 17 prosentin kasvussa. ”Siinä näkyy Rukan rakentaminen”, Nevala toteaa.

Vuoden alkupuoliskolla Pohjois-Pohjanmaan rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alojen yritykset maksoivat LEL-työeläkemaksua Eteraan 18,5 miljoonaa euroa.

TaEL-eläkelain mukaista maksutuloa maksettiin Pohjois-Pohjanmaalla 3,5 miljoonaa euroa. TaEL:n mukaan vakuutetaan vielä tämän vuoden ajan taiteilijat ja toimittajat sekä lyhyet työsuhteet.

Koko maasta LEL- ja TaEL-alojen maksutuloa saatiin alkuvuonna 329 miljoonaa euroa. Koko Suomessa Eteran saama vakuutusmaksutulo kasvoi alkuvuonna 11 prosenttia viime vuodesta.

Etera vakuuttaa kaikkien alojen työntekijät ja yrittäjät ensi vuoden alusta
Etera vakuuttaa kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä ensi vuoden alusta alkaen. Etera on vahvistanut palveluaan esimerkiksi avaamalla Ouluun sekä Kuopioon, Turkuun ja Tampereelle aluetoimistot. ”Lähdemme mukaan kilpailuun positiivisin mielin”, Nevala vakuuttaa.