Eteran maksutulo Etelä-Karjalassa 14,2 miljoonaa euroa viime vuonna

Eläkevakuutusyhtiö Etera sai viime vuonna vakuutusmaksutuloa Etelä-Karjalasta 14,2 miljoonaa euroa. Maksutulo pysyi edellisvuoden tasolla, kasvua oli 0,1 prosenttia. Koko maassa vakuutusmaksutulo oli viime vuonna 672 miljoonaa euroa, ja kasvua oli 6 prosenttia. Eläkkeitä Etera maksoi Etelä-Karjalaan viime vuonna 26,9 miljoonaa euroa, lähes 8 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan maksutuloa saatiin Etelä-Karjalan alueelta viime vuonna 12,4 miljoonaa euroa, mikä oli hieman vähemmän kuin edellisvuonna. TaEL-aloilta vakuutusmaksuja kertyi 1,8 miljoonaa euroa, mikä oli 7,5 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet. Etelä-Karjalan vakuutusmaksutulosta noin 35 prosenttia tuli Lappeenrannasta ja 32 prosenttia Imatralta. Koko maassa LEL-maksutulo kasvoi viime vuonna 4,4 prosenttia nousten 545 miljoonaan euroon. TaEL-maksutuloa kertyi 126 miljoonaa euroa, kasvua oli 11,5 prosenttia. Eläkkeitä maksettiin Etelä-Karjalaan 26,9 miljoonaa euroa Etera maksoi Etelä-Karjalaan LEL- ja TaEL-alojen eläkkeitä viime vuonna lähes 27 miljoonaa euroa 4 830 eläkkeensaajalle. Eläkkeitä maksettiin 8 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Yli puolet maksetuista eläkkeistä oli vanhuuseläkkeitä. Koko maahan Etera maksoi eläkkeitä 156 300 eläkkeensaajalle 795 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuodesta oli 3 prosenttia. Etera valmistautuu kilpailuun Etera eläkevakuuttaa LEL- ja TaEL-alojen töitä ainoana työeläkeyhtiönä tämän vuoden loppuun asti. Vuoden 2007 alusta yksi työntekijän eläkelaki TyEL korvaa erilliset eläkelait LEL:n, TaEL:n ja TEL:n. Etera alkaa silloin vakuuttaa kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä. ”Etera on valmistautunut markkinoiden avautumiseen vahvistamalla palveluorganisaatiotaan. Eteran aluetoimistot on avattu Kuopiossa, Tampereella, Oulussa ja Turussa tämän vuoden aikana. Yrittäjien ja pienyritysten työeläkevakuuttamisen hoitoa varten olemme perustaneet oman yksikön”, kertoo alueyksikön päällikkö Mikko Nevalainen Eterasta. Sijoitukset tuottivat hyvin Vuonna 2005 Etera sai 11,7 prosentin tuoton 5,4 miljardin euron sijoituksilleen. Eteran sijoitustoiminta on ollut tuloksekasta jo pitkään. Viiden viime vuoden tuotoilla Etera on kolmen kärjessä eläkeyhtiöiden välisessä sijoitustuottovertailussa. Etera maksaa asiakashyvityksiä vuonna 2007 Vuonna 2007 Etera alkaa maksaa yrityskohtaista asiakashyvitystä yritysasiakkailleen. Tähän saakka asiakashyvitykset on huomioitu LEL- ja TaEL-vakuutusmaksuissa ja hyvitys on ollut samansuuruinen kaikille asiakkaille. ”Asiakashyvityksestä hyötyvät eniten pitkäaikaiset asiakkaat, jotka jatkavat asiakassuhdetta Eteran kanssa”, Nevalainen sanoo. Yrityksen asiakashyvityksen määrään vaikuttavat sekä yrityksen maksamat vakuutusmaksut että yritykselle vakuutusmaksujen perusteella kertyneet rahastot. Eteran maksamien asiakashyvitysten taso määräytyy vakavaraisuuden ja sijoitustuottojen perusteella. Asiakashyvitys annetaan alennuksena vakuutusmaksuihin.