Eteran maksutulo Etelä-Savossa kasvoi 7 prosenttia

Eläkevakuutusyhtiö Etera sai alkuvuonna 2006 vakuutusmaksutuloa Päijät-Hämeestä kaikkiaan 9 miljoonaa euroa. Kasvua edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan oli 7 prosenttia. Koko maassa maksutulo kasvoi vastaavasti 11 prosenttia nousten 329 miljoonaan euroon.

Etelä-Savon yritykset maksoivat tammi-kesäkuussa LEL-aloilta (rakennus-,metsä,-maatalous- ja satama) maksutuloa Eteralle yhteensä 7,7 miljoonaa euroa. Kasvua oli 8 prosenttia edellisvuodesta. Eniten maksutuloa kertyi rakennusalalta 4,4 milj.euroa. Toiseksi eniten vakuutusmaksuja maksoivat metsäalan yritykset 2,2 milj.euroa. Maatalousalalta maksuja kertyi 1,1 milj.euroa ja satamasta vain 16 000 euroa.

Vastaavasti TaEL-aloilta (taiteilijat, toimittajat, lyhyet työsuhteet) vakuutusmaksuja kertyi tammi-kesäkuussa viidennes edellisvuotta enemmän eli noin 1,2 miljoonaa euroa.

Koko Etelä-Savon LEL-ja TaEL-maksutulosta neljännes kertyi Mikkelistä eli 2,3 milj.euroa (kasvua 10 %). Toiseksi eniten 1,6 milj.euroa (kasvua 9 %) maksoivat Savonlinnassa toimivat yritykset.

TyEL voimaan 2007 - Etera vakuuttaa kaikkien alojen työntekijät, myös yrittäjät

Etera eläkevakuuttaa LEL- ja TaEL-alojen töitä ainoana työeläkeyhtiönä vielä vuoden 2006 loppuun. Vuoden 2007 alusta tulee voimaan yksi työntekijän eläkelaki TyEL, joka korvaa nykyiset yksityisalojen erilliset eläkelait LEL:n, TaEL:n ja TEL:n.

”Tällöin myös Etera voi vakuutta kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä, kuten muutkin eläkeyhtiöt. Uudistus tuo helpotusta työnantajan arkeen, kun ei enää tarvitse miettiä, minkä eläkelain mukaan työntekijät vakuutetaan”, toteaa alueyksikön päällikkö Mikko Nevalainen Eterasta. Nevalaisen mukaan Eteralla oli kesäkuun lopussa 29 000 vakinaista asiakasyritystä ja tilapäisesti vakuutusmaksuja maksoi noin 36 000 asiakasta. Kesäkuun lopussa Eteralla oli sijoituksia 5,5 miljardin euron edestä.

Vakuutettuja työntekijöitä Eteralla on noin 300 000. Eläkkeitä Etera maksoi alkuvuodesta 411 miljoonaa euroa 154 000 eläkkeensaajalle. Etelä-Savon lääniin eläkkeitä maksettiin viime vuonna kaikkiaan 37 miljoonaa euroa 7 770 eläkkeensaajalle.