Eteran maksutulo kasvoi 10 prosenttia Lapissa

Eläkevakuutusyhtiö Etera sai Lapista vakuutusmaksutuloa tammi-kesäkuussa 11,3 miljoonaa euroa. Vakuutusmaksutulo kasvoi 10 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Koko maassa Eteran vakuutusmaksutulo kasvoi 11 prosenttia nousten 329 miljoonaan euroon. Ensi vuoden alusta Etera alkaa vakuuttaa kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä.

Lapin yritykset maksoivat LEL-aloilta (rakennus-, maatalous-, metsä- ja satama-ala) vakuutusmaksuja alkuvuonna 9,3 miljoonaa euroa. Eniten maksutuloa kertyi rakennusalalta, jonka maksutulo oli alkuvuonna 6,6 miljoonaa euroa. Metsäalalta vakuutusmaksutuloa tuli 1,6 miljoonaa euroa. Maatalousalan maksutulo oli alkuvuonna Lapissa 700 000 euroa ja satama-alan 490 000 euroa.

Lapin TaEL-vakuutusmaksutulo oli tammi-kesäkuussa 1,9 miljoonaa euroa. TaEL-vakuutus koskee taiteilija-ammatteja ja yksityisalojen lyhyitä työsuhteita.

Eniten maksutuloa saatiin Lapissa Rovaniemeltä, 3,4 miljoonaa euroa. Torniosta maksutuloa kertyi 1,6 miljoonaa euroa ja Kemistä 1,4 miljoonaa euroa.

Uusi työeläkelaki TyEL tulee voimaan vuoden alussa

Ensi vuoden alussa voimaan tulee työntekijän eläkelaki TyEL ja yksityisalojen erilliset eläkelait LEL, TaEL ja TEL kumotaan. ”Uudistus tuo helpotusta työnantajan arkeen, kun ei enää tarvitse miettiä, minkä eläkelain mukaan työntekijät vakuutetaan”, kertoo alueyksikön päällikkö Mikko Nevalainen Eterasta.

Ensi vuoden alusta myös Etera voi vakuuttaa kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä, kuten muutkin eläkeyhtiöt. Etera vastaa vuoden loppuun saakka ainoana eläkevakuutusyhtiönä LEL- ja TaEL-alojen työeläkevakuuttamisesta.

Etera rakennuttaa senioritalon Tornioon
Eteralla on rakenteilla senioritalo Torniossa. ”Vanhemmille ihmisille tarkoitetuilla senioritaloilla on nyt kysyntää”, Eteran kiinteistöjohtaja Timo Sotavalta perustelee. Tornion Länsipiha valmistuu alkuvuodesta 2007.

Eteran 557 miljoonan euron kiinteistösijoitukset tuottivat alkuvuonna 2,9 prosenttia. Kiinteistösijoitusten osuus Eteran koko 5,5 miljardin sijoitussalkusta oli 10 prosenttia.

Vakuutettuja työntekijöitä Eteralla on noin 300 000. Eläkkeitä Etera maksoi alkuvuonna 411 miljoonaa euroa 154 000 eläkkeensaajalle.