Eteran maksutulo kasvoi 16 prosenttia Pohjois-Karjalassa

Eläkevakuutusyhtiö Etera sai alkuvuonna vakuutusmaksutuloa 10,2 miljoonaa euroa Pohjois-Karjalasta. Vakuutusmaksutulo kasvoi 16 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Koko maassa maksutulo kasvoi 11 prosenttia nousten 329 miljoonaan euroon. Ensi vuoden alussa Etera alkaa vakuuttaa kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä.

Pohjois-Karjalan yritykset maksoivat LEL-aloilta (rakennus-, maatalous-, metsä- ja satama-ala) vakuutusmaksuja tammi-kesäkuussa 9,1 miljoonaa euroa. Eniten vakuutusmaksutuloa kertyi rakennusalalta, 5,8 miljoonaa euroa. Metsäalan vakuutusmaksutulo oli 2,2 miljoonaa euroa ja maatalousalan miljoona euroa. Satama-alalta vakuutusmaksutuloa kertyi 37 000 euroa.

Pohjois-Karjalan TaEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna 1,1 miljoonaa euroa. TaEL-vakuutus koskee taiteilija-ammatteja ja yksityisalojen lyhyitä työsuhteita.

Kolmannes Pohjois-Karjalan LEL- ja TaEL-maksutulosta tuli Joensuusta. Sieltä maksutuloa kertyi 3,2 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuodesta oli peräti 26 prosenttia. Kiteen osuus maksutulosta oli 1,2 miljoonaa euroa. Se kasvoi edellisvuodesta 22 prosenttia.

Uusi työeläkelaki TyEL tulee voimaan vuoden alussa

Ensi vuoden alussa voimaan tulee työntekijän eläkelaki TyEL ja yksityisalojen erilliset eläkelait LEL, TaEL ja TEL kumotaan. Ensi vuoden alusta myös Etera voi vakuuttaa kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä, kuten muutkin eläkeyhtiöt. ”Uudistus tuo helpotusta työnantajan arkeen, kun ei enää tarvitse miettiä, minkä eläkelain mukaan työntekijät vakuutetaan”, kertoo alueyksikön päällikkö Mikko Nevalainen Eterasta.

Etera vastaa vuoden loppuun saakka ainoana eläkevakuutusyhtiönä LEL- ja TaEL-alojen työeläkevakuuttamisesta. Vakuutettuja työntekijöitä Eteralla on noin 300 000. Eläkkeitä Etera maksoi alkuvuonna 411 miljoonaa euroa 154 000 eläkkeensaajalle.