Eteran maksutulo kasvoi 4 prosenttia Itä-Uudellamaalla

Eläkevakuutusyhtiö Etera sai Itä-Uudeltamaalta vakuutusmaksutuloa 4,6 miljoonaa euroa tammi-kesäkuussa. Maksutulo kasvoi edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta 4 prosenttia. Koko maassa Eteran maksutulo kasvoi 11 prosenttia nousten 329 miljoonaan euroon. Ensi vuoden alusta Etera alkaa vakuuttaa kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä.

Itä-Uudenmaan yritykset maksoivat LEL-aloilta (rakennus-, maatalous-, metsä- ja satama-ala) vakuutusmaksuja alkuvuonna neljä miljoonaa euroa. Rakennusalalta maksutuloa kertyi 2,7 miljoonaa euroa. Maatalousalan maksutulo oli 730 000 euroa. Satama-alalta maksutuloa saatiin 380 000 ja metsäalalta 220 000 euroa.

Itä-Uudenmaan TaEL-vakuutusmaksutulo oli tammi-kesäkuussa 570 000 euroa. TaEL-vakuutus koskee taiteilija-ammatteja ja yksityisalojen lyhyitä työsuhteita.

Eniten maksutuloa kertyi Itä-Uudellamaalla Porvoosta, jonka osuus maakunnan maksutulosta oli 2,1 miljoonaa euroa.

Uusi työeläkelaki TyEL tulee voimaan vuoden alussa

Ensi vuoden alussa voimaan tulee työntekijän eläkelaki TyEL ja yksityisalojen erilliset eläkelait LEL, TaEL ja TEL kumotaan. Ensi vuoden alusta myös Etera voi vakuuttaa kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä, kuten muutkin eläkeyhtiöt. ”Uudistus tuo helpotusta työnantajan arkeen, kun ei enää tarvitse miettiä, minkä eläkelain mukaan työntekijät vakuutetaan”, kertoo alueyksikön päällikkö Mikko Nevalainen Eterasta.

Etera vastaa vuoden loppuun saakka ainoana eläkevakuutusyhtiönä LEL- ja TaEL-alojen työeläkevakuuttamisesta. Vakuutettuja työntekijöitä Eteralla on noin 300 000. Eläkkeitä Etera maksoi alkuvuonna 411 miljoonaa euroa 154 000 eläkkeensaajalle.