Eteran maksutulo kasvoi 7 prosenttia Pirkanmaalla

Eläkevakuutusyhtiö Etera sai Pirkanmaalta vakuutusmaksutuloa 21,7 miljoonaa euroa tammi-kesäkuussa. Vakuutusmaksutulo kasvoi 7 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Koko maassa vakuutusmaksutulo kasvoi 11 prosenttia nousten 329 miljoonaan euroon. Ensi vuoden alusta alkaen Etera vakuuttaa kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä.

Pirkanmaalaiset yritykset maksoivat LEL-aloilta (rakennus-, maatalous-, metsä- ja satama-ala) vakuutusmaksuja alkuvuonna 16,5 miljoonaa euroa. Rakennusalan maksutulo oli 12,9 miljoonaa euroa. Metsäalan yritykset maksoivat vakuutusmaksuja 2,1 miljoonaa euroa. Maatalousalan vakuutusmaksutulo Pirkanmaalla oli alkuvuonna 1,5 miljoonaa euroa.

Pirkanmaan TaEL-vakuutusmaksutulo oli tammi-kesäkuussa 5,2 miljoonaa euroa. TaEL-vakuutus koskee taiteilija-ammatteja ja yksityisalojen lyhyitä työsuhteita.

Noin puolet Pirkanmaan maksutulosta tuli Tampereelta, jonka osuus oli 10,4 miljoonaa euroa. Tampereen maksutulo kasvoi 10 prosenttia.

Uusi työeläkelaki TyEL tulee voimaan vuoden alussa

Ensi vuoden alussa voimaan tulee työntekijän eläkelaki TyEL ja yksityisalojen erilliset eläkelait LEL, TaEL ja TEL kumotaan. ”Uudistus tuo helpotusta työnantajan arkeen, kun ei enää tarvitse miettiä, minkä eläkelain mukaan työntekijät vakuutetaan”, kertoo alueyksikön päällikkö Mikko Nevalainen Eterasta.

Ensi vuoden alusta myös Etera voi vakuuttaa kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä, kuten muutkin eläkeyhtiöt. Etera on vahvistanut palveluaan muun muassa avaamalla aluetoimistot Tampereelle, Turkuun, Ouluun ja Kuopioon.

Etera vastaa vielä tämän vuoden ainoana eläkevakuutusyhtiönä LEL- ja TaEL-alojen työeläkevakuuttamisesta. Vakuutettuja työntekijöitä Eteralla on noin 300 000. Eläkkeitä Etera maksoi alkuvuonna 411 miljoonaa euroa 154 000 eläkkeensaajalle.