Eteran maksutulo kasvoi Kymenlaaksossa 5 prosenttia

Eläkevakuutusyhtiö Etera sai tammi-kesäkuussa vakuutusmaksutuloa Kymenlaaksosta 14,3 miljoonaa euroa. Vakuutusmaksutulo kasvoi 5 prosenttia edellisvuodesta. Koko maassa vakuutusmaksutulo kasvoi 11 prosenttia nousten 329 miljoonaan euroon. Ensi vuoden alusta alkaen Etera vakuuttaa kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä.

Kymenlaaksolaiset yritykset maksoivat LEL-aloilta (rakennus-, maatalous-, metsä- ja satama-ala) vakuutusmaksuja alkuvuonna 12,8 miljoonaa euroa. LEL-maksutulosta 6,8 miljoonaa euroa tuli rakennusalalta ja 4,2 miljoonaa euroa satama-alalta. Metsäalalta vakuutusmaksutuloa kertyi 940 000 euroa ja maatalousalalta 880 000 euroa.

Kymenlaakson TaEL-vakuutusmaksutulo oli tammi-kesäkuussa 1,5 miljoonaa euroa. TaEL-vakuutus koskee taiteilija-ammatteja ja yksityisalojen lyhyitä työsuhteita.

Kymenlaaksossa maksutuloa tuli alkuvuonna eniten Haminasta, jonka osuus maakunnan vakuutusmaksuista oli 5,2 miljoonaa euroa. Kouvolan osuus maksutulosta oli 3,2 miljoonaa euroa ja Kotkan osuus 2,2 miljoonaa euroa.

Uusi työeläkelaki TyEL tulee voimaan vuoden alussa

Ensi vuoden alussa voimaan tulee työntekijän eläkelaki TyEL ja yksityisalojen erilliset eläkelait LEL, TaEL ja TEL kumotaan. ”Uudistus tuo helpotusta työnantajan arkeen, kun ei enää tarvitse miettiä, minkä eläkelain mukaan työntekijät vakuutetaan”, kertoo alueyksikön päällikkö Mikko Nevalainen Eterasta.

Ensi vuoden alusta myös Etera voi vakuuttaa kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä, kuten muutkin eläkeyhtiöt. Etera vastaa vuoden loppuun saakka ainoana eläkevakuutusyhtiönä LEL- ja TaEL-alojen työeläkevakuuttamisesta.

Etera on Kauppakeskus Pasaatin suurin omistaja
Etera on Kotkaan marraskuun puolivälissä avattavan Kauppakeskus Pasaatin suurin omistaja. ”Kauppakeskusten lisäksi olemme sijoittaneet viime aikoina vanhemmille ihmisille tarkoitettuihin senioritaloihin”, Eteran kiinteistöjohtaja Timo Sotavalta kertoo. Eteran 557 miljoonan euron kiinteistösijoitukset tuottivat alkuvuonna 2,9 prosenttia. Kiinteistösijoitusten osuus Eteran koko 5,5 miljardin euron sijoitussalkusta oli 10 prosenttia.

Vakuutettuja työntekijöitä Eteralla on noin 300 000. Eläkkeitä Etera maksoi alkuvuonna 411 miljoonaa euroa 154 000 eläkkeensaajalle.