Eteran maksutulo kasvoi laimeasti Keski-Pohjanmaalla

Keski-pohjalaiset yritykset maksoivat työeläkemaksua Eteraan alkuvuonna 3 prosenttia viime vuotta enemmän. Kasvu oli selkeästi koko maan 11 prosentin kasvua laimeampaa. Keski-Pohjanmaan osuus Eteran maksutulosta oli 1 prosentti.

Kokkolasta työeläkemaksuja maksettiin 2,2 miljoonaa euroa, kasvua edellisvuoden vastaavaan aikaan oli vain prosentti. ”Kokkolassa vuosi 2005 oli voimakkaan kasvun aikaa, nyt kasvu näyttää tasaantuneen”, arvioi Eteran asiakaspäällikkö Leena Suviniemi. Kokkolan osuus Keski-Pohjanmaan maksutulosta on yli puolet.

Vuoden alkupuoliskolla Keski-Pohjanmaan rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alojen yritykset maksoivat LEL-työeläkemaksua Eteraan 3,6 miljoonaa euroa.

TaEL-eläkelain mukaista maksutuloa maksettiin Keski-Pohjanmaalla 0,5 miljoonaan euroa. TaEL:n mukaan vakuutetaan vielä tämän vuoden ajan taiteilijat ja toimittajat sekä lyhyet työsuhteet.

Koko maasta LEL- ja TaEL-alojen maksutuloa saatiin alkuvuonna 329 miljoonaa euroa. Koko Suomessa Eteran saama vakuutusmaksutulo kasvoi alkuvuonna 11 prosenttia viime vuodesta.

Etera vakuuttaa kaikkien alojen työntekijät ja yrittäjät ensi vuoden alusta
Etera vakuuttaa kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä ensi vuoden alusta alkaen. Etera on vahvistanut palveluaan esimerkiksi avaamalla neljä uutta aluetoimistoa tänä vuonna. ”Lähdemme mukaan kilpailuun positiivisin mielin”, Suviniemi vakuuttaa.