Eteran maksutulo kasvoi Pohjois-Savossa 7 prosenttia

Eläkevakuutusyhtiö Etera sai viime vuonna vakuutusmaksutuloa Pohjois-Savosta 31,2 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuodesta oli noin 7 prosenttia. Koko maassa vakuutusmaksutulo oli viime vuonna 672 miljoonaa euroa, ja kasvua oli 6 prosenttia. Eläkkeitä Pohjois-Savoon Etera maksoi viime vuonna noin 54 miljoonaa euroa.

LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan maksutuloa saatiin Pohjois-Savosta viime vuonna 27,7 miljoonaa euroa, mikä oli noin 7 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. TaEL-aloilta vakuutusmaksutuloa kertyi 3,5 miljoonaa euroa, mikä oli 6 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet. Pohjois-Savon vakuutusmaksutulosta 40 prosenttia tuli Kuopiossa toimivista yrityksistä. Koko maassa LEL-maksutulo kasvoi 4,4 prosenttia nousten 545 miljoonaan euroon. TaEL-maksutuloa kertyi 126 miljoonaa euroa, kasvua oli 11,5 prosenttia. Eläkkeitä maksettiin Pohjois-Savoon 54 miljoonaa euroa Etera maksoi LEL- ja TaEL-alojen eläkkeitä Pohjois-Savoon viime vuonna 54,1 miljoonaa euroa noin 10 700 eläkkeensaajalle. Eläkkeitä maksettiin lähes 7 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Noin puolet maksetuista eläkkeistä oli vanhuuseläkkeitä. Koko maahan Etera maksoi eläkkeitä 156 300 eläkkeensaajalle 795 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuodesta oli 3 prosenttia. Etera eläkevakuuttaa LEL- ja TaEL-alojen töitä ainoana työeläkeyhtiönä tämän vuoden loppuun asti. Vuoden 2007 alusta yksi työntekijän eläkelaki TyEL korvaa erilliset eläkelait LEL:n, TaEL:n ja TEL:n. Etera alkaa silloin vakuuttaa kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä. Etera avasi aluetoimiston Kuopioon Etera avasi aluetoimiston Kuopiossa huhtikuun alussa. Eteran Kuopion alueen asiakaspäälliköksi on nimitetty Hannu Takkinen. ”Etera valmistautuu markkinoiden avautumiseen vahvistamalla palveluorganisaatiotaan. Kuopion lisäksi Etera on avannut aluetoimistot myös Tampereella, Turussa ja Oulussa tämän vuoden aikana”, kertoo alueyksikön päällikkö Mikko Nevalainen Eterasta. Eteran Kuopion aluetoimisto palvelee yritysasiakkaita osoitteessa Puijonkatu 22 B, 2. kerros. Sijoitukset tuottivat hyvin Vuonna 2005 Etera sai 11,7 prosentin tuoton 5,4 miljardin euron sijoituksilleen. Eteran sijoitustoiminta on ollut tuloksekasta jo pitkään. Viiden viime vuoden tuotoilla Etera on kolmen kärjessä eläkeyhtiöiden välisessä sijoitustuottovertailussa. Etera maksaa asiakashyvityksiä vuonna 2007 Vuonna 2007 Etera alkaa maksaa yrityskohtaista asiakashyvitystä asiakkailleen. Tähän saakka asiakashyvitykset on huomioitu LEL- ja TaEL-vakuutusmaksuissa ja hyvitys on ollut samansuuruinen kaikille asiakkaille. ”Asiakashyvityksestä hyötyvät eniten pitkäaikaiset asiakkaat, jotka jatkavat asiakassuhdetta Eteran kanssa”, Nevalainen sanoo. Yrityksen asiakashyvityksen määrään vaikuttavat sekä yrityksen maksamat vakuutusmaksut että yritykselle vakuutusmaksujen perusteella kertyneet rahastot. Eteran maksamien asiakashyvitysten taso määräytyy vakavaraisuuden ja sijoitustuottojen perusteella. Asiakashyvitys annetaan alennuksena vakuutusmaksuihin.