Eteran maksutulo Päijät-Hämeessä kasvoi 10 prosenttia

Eläkevakuutusyhtiö Etera sai alkuvuonna 2006 vakuutusmaksutuloa Päijät-Hämeestä kaikkiaan 9,7 miljoonaa euroa. Kasvua edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan oli 10 prosenttia. Koko maassa maksutulo kasvoi vastaavasti 11 prosenttia nousten 329 miljoonaan euroon.

Päijät-Hämeen yritykset maksoivat tammi-kesäkuussa LEL-aloilta (rakennus-,metsä,-maatalous- ja satama) maksutuloa Eteralle yhteensä 8 miljoonaa euroa. Kasvua oli 13 prosenttia edellisvuodesta. Eniten maksutuloa kertyi rakennusalalta 6,5 milj.euroa. Toiseksi eniten vakuutusmaksuja maksoivat metsäalan yritykset 0,8 milj.euroa. Maatalousalalta maksuja kertyi 0,6 milj.euroa ja satamasta vain tuhat euroa.

Vastaavasti TaEL-aloilta (taiteilijat, toimittajat, lyhyet työsuhteet) vakuutusmaksuja kertyi tammi-kesäkuussa 13 % edellisvuotta enemmän eli noin 1,7 miljoonaa euroa.

Koko Päijät-Hämeen LEL-ja TaEL-maksutulosta valtaosa 44 % kertyi Lahdesta eli 4,3 milj.euroa (kasvua 9 %). Toiseksi eniten 1,2 milj.euroa (kasvua 13 %) maksoivat Orimattilassa toimivat yritykset.

TyEL voimaan 2007 - Etera vakuuttaa kaikkien alojen työntekijät, myös yrittäjät

Etera eläkevakuuttaa LEL- ja TaEL-alojen töitä ainoana työeläkeyhtiönä vielä vuoden 2006 loppuun. Vuoden 2007 alusta tulee voimaan yksi työntekijän eläkelaki TyEL, joka korvaa nykyiset yksityisalojen erilliset eläkelait LEL:n, TaEL:n ja TEL:n.

”Tällöin myös Etera voi vakuutta kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä, kuten muutkin eläkeyhtiöt. Uudistus tuo helpotusta työnantajan arkeen, kun ei enää tarvitse miettiä, minkä eläkelain mukaan työntekijät vakuutetaan”, toteaa alueyksikön päällikkö Mikko Nevalainen Eterasta. Nevalaisen mukaan Eteralla oli kesäkuun lopussa 29 000 vakinaista asiakasyritystä ja tilapäisesti vakuutusmaksuja maksoi noin 36 000 asiakasta. Kesäkuun lopussa Eteralla oli sijoituksia 5,5 miljardin euron edestä.

Vakuutettuja työntekijöitä Eteralla on noin 300 000. Eläkkeitä Etera maksoi alkuvuodesta 411 miljoonaa euroa 154 000 eläkkeensaajalle. Päijät-Hämeen lääniin eläkkeitä maksettiin viime vuonna kaikkiaan 35 miljoonaa euroa 5 960 eläkkeensaajalle.