Eteran sijoitustuotot paranivat

Eläkevakuutusyhtiö Eteran sijoitukset tuottivat tammi-syyskuussa 8,3 prosenttia. Sijoitusten markkina-arvo oli syyskuun lopussa 5,2 miljardia euroa. Vakavaraisuus vahvistui kesäkuun lopusta.

”Sijoitustuottomme kohenivat vuoden alkupuoliskon lukemista. Erityisesti korkosijoitusten tuotto kipusi hyvälle tasolle”, Eteran sijoitusjohtaja Mika Pesonen kommentoi. Eteran sijoitusten markkina-arvo oli syyskuun lopussa 5 186 miljoonan euroa (4 846 milj. € 30.6.2009). Korkosijoituksista hyvät tuotot Eteran korkosijoitukset tuottivat 9,3 prosenttia. Osakesijoitusten tuotto oli 13,6 prosenttia. Kiinteistösijoitukset tuottivat 0,3 prosenttia ja muut sijoitukset (absoluuttisen tuoton sijoitukset ja hyödykesijoitukset) -4,3 prosenttia. Kaikkiaan sijoitukset tuottivat tammi-syyskuussa 8,3 prosenttia. Syyskuun lopussa Eteran sijoituksista 58 prosenttia oli korkosijoituksia ja 25 prosenttia osakesijoituksia. Kiinteistösijoitusten osuus oli 15 prosenttia ja muiden sijoitusten osuus 2 prosenttia. Vakavaraisuus vahvistui Eteran vakavaraisuus oli syyskuun lopussa hyvä. Vakavaraisuusaste oli 17,3 prosenttia ja vakavaraisuusasemaa kuvaava suhdeluku 2,5. Vakavaraisuus vahvistui kesäkuun lopusta (13,9 % ja 2,4). ”Vahvistunut vakavaraisuutemme antaa lisää liikkumavaraa sijoitustoimintaan. Tärkeintä on kuitenkin turvaavuus ja tuottavuus pitkällä aikavälillä”, Pesonen sanoo.

Avainsanat: