Eteran sijoitustuotto nousi alkuvuodesta 5,4 %:iin

Eläkevakuutusyhtiö Eteran sijoitukset tuottivat 5,4 prosenttia tammi-syyskuussa. ”Lisäsimme osakesijoituksia onnistuneesti elokuussa”, Eteran sijoitusjohtaja Mika Pesonen kertoo. Eteran vakavaraisuus oli erittäin hyvä.

Eteran sijoitustuotto tammi-kesäkuulta oli 4,7 prosenttia, mutta syyskuun lopussa tuotto nousi 5,4 prosenttiin. ”On positiivista, että tuotto nousi kesäkuun lopun lukemista, vaikka sijoitusmarkkinoilla koettiin vaikeita hetkiä USA:n subprime-kriisin vuoksi”, sijoitusjohtaja Mika Pesonen luonnehtii tulosta. Eteran sijoitussalkun arvo oli syyskuun lopussa 6,1 miljardia euroa.

Hyvään tulokseen siivittivät erityisesti korkosalkun tuotto ja päätös lisätä osakesijoituksia. ”Vahva vakavaraisuutemme mahdollisti osakkeiden lisäämisen”, Pesonen perustelee. Osakkeita hankittiin elokuussa noin 100 miljoonalla eurolla.

Paras tuotto saatiin osakesijoituksista. Ne tuottivat 11,4 prosenttia. ”Erityisesti listaamattomat osakkeet tuottivat hyvin”, Pesonen mainitsee. Myös kiinteistösijoitusten tuotto oli erinomainen, 7,4 prosenttia. Korkosijoitukset tuottivat 0,8 prosenttia ja absoluuttisen tuoton sijoitukset 3,9 prosenttia.

Eteran kokonaisriski USA:n subprime-markkinoilla oli erittäin pieni. ”Käytännössä Eteralla ei ole riskiä USA:n subprime-markkinoilla ollenkaan. Jos lainojen hinnat putoavat edelleen, Etera hyötyy siitä”, Pesonen toteaa.

Eteran vakavaraisuus oli erinomainen: vakavaraisuusaste oli syyskuun lopussa 33,8 prosenttia ja vakavaraisuusasema 2,1.

Etera julkistaa sijoitustuottonsa neljännesvuosittain. Vuoden 2007 tilinpäätös julkistetaan maaliskuussa 2008.