Eteran toimitusjohtaja Kalevi Hemilä: Etera vahvistaa palveluaan Savossa

Etera valmistautuu vuoden 2007 alusta avautuvaan kilpailuun ja toimintakenttänsä laajenemiseen kaikkien alojen työntekijöihin ja myös yrittäjiin. ”Lähdemme mukaan kilpailuun positiivisin mielin. Koska haluamme olla lähempänä asiakkaitamme, olemme perustaneet aluetoimiston myös Kuopioon", sanoo toimiston avajaisissa tiistaina puhuva Eteran toimitusjohtaja Kalevi Hemilä.

Kuopion lisäksi Etera on avannut toimistot Oulussa, Tampereella ja Turussa tänä vuonna. Vuoden 2007 alusta työntekijän eläkelaki TyEL korvaa erilliset eläkelait LEL:n, TaEL:n ja TEL:n. Vielä tänä vuonna Etera vakuuttaa LEL- ja TaEL-aloja ainoana eläkeyhtiönä, mutta ensi vuodesta lähtien se vakuuttaa kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä.

LEL- ja TaEL-maksutulo 10 prosentin kasvussa Pohjois-Savossa

Tämän vuoden tammi-kesäkuussa Etera sai Pohjois-Savosta LEL- ja TaEL-alojen maksutuloa yhteensä 14,9 miljoonaa euroa. Viime vuonna vastaavaan aikaan maksutuloa saatiin 13,5 miljoonaa euroa. Maksutulo kasvoi 10 prosenttia viime vuodesta.

LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa saatiin Pohjois-Savosta noin 13 miljoonaa euroa tammi-kesäkuussa. Viime vuonna vastaavaan aikaan LEL-maksutuloa saatiin 11,5 miljoonaa euroa. Pohjois-Savon LEL-maksutulosta rakennusalan maksutuloa oli 9,1 miljoonaa euroa, metsäalan maksutuloa 2,1 milj. euroa ja maatalousalan maksutuloa 1,8 milj. euroa.

TaEL-vakuutusmaksutuloa Pohjois-Savosta saatiin alkuvuonna 1,9 milj. euroa. Viime vuonna TaEL-maksutulo oli 1,8 miljoonaa euroa tammi-kesäkuussa. TaEL:n mukaan vakuutetaan vielä tämän vuoden ajan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan. Myös kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa.

Koko maasta LEL- ja TaEL-alojen maksutuloa saatiin alkuvuonna 329 miljoonaa euroa. Koko Suomessa Eteran saama vakuutusmaksutulo kasvoi alkuvuonna 11 prosenttia viime vuodesta.

Eteralla oli kesäkuun lopussa 29 000 vakinaista asiakasyritystä. Tilapäisesti vakuutusmaksuja maksoi noin 36 000 asiakasta. Vakuutettuja työntekijöitä Eteralla on 311 000. Eläkkeitä Etera maksoi alkuvuodesta 411 miljoonaa euroa koko Suomeen noin 154 000 eläkkeensaajalle. Sijoituksia Eteralla oli kesäkuun lopussa 5,5 miljardia euroa.