Eteran työeläkeotejakelu on alkanut viikolla 21

Työeläkeotteiden postitus on alkanut viikolla 21, ja ensimmäiset otteet saapuvat Eteran vakuutetuille aikaisintaan perjantaina 22.5. Etera lähettää yhteensä noin 426 000 työeläkeotetta vakuuttamilleen työntekijöille ja yrittäjille. ”Kaikki vakuutetut saavat työeläkeotteensa marraskuun loppuun mennessä”, yksikön päällikkö Sanna Salminen vahvistaa.

Suurimmat lähetyserät osuvat kesä-, heinä- ja syyskuulle. Etera lähettää työeläkeotteen kaikille, jotka olivat Eteran vakuutettuja vuoden 2008 lopussa. Näin ollen esimerkiksi perheenjäsenet voivat saada otteen eri aikaan ja eri eläkevakuutusyhtiöstä. Varsinaiset Eteran vakuuttamat työntekijät ja yrittäjät saavat työeläkeotteensa elokuussa. Eteran lähettämien otteiden joukossa on paljon niitä, jotka ovat tehneet suurimman osan työhistoriastaan julkisella sektorilla. Etera lähettää otteen, jos viimeinen yksityinen työsuhde on ollut Eterassa vakuutettu. Esimerkiksi opettaja voi saada Eterasta otteen sen perusteella, että on opiskeluajan kesätyönä työskennellyt mansikanpoimijana. Työeläkeotteelta tiedot yksityiseltä alalta Työeläkeotteelta selviää työansiot yksityisellä alalla, yrittäjätoiminnan ansiot, eläkettä kartuttaneet tutkinnot ja palkattomat etuudet sekä kertynyt eläke. Julkisten alojen tiedot näkyvät mainintana. ”Yli 50-vuotiaat saavat tiedon myös tulevan eläkkeensä arvioidusta määrästä”, Salminen toteaa. Tuleva eläke muodostuu työeläkeotteen tietojen perusteella Työeläkeotteelta selviää tiedot vuoden 2008 loppuun saakka. Tiedot kannattaa tarkistaa huolellisesti, sillä niiden pohjalta muodostuu aikanaan tulevan eläkkeen määrä. Työeläkeotteeseen tulevat korjaukset kannattaa tehdä mahdollisimman pian. ”Etera selvittää alle yhdeksän vuotta vanhat tiedot, mutta sitä vanhempien tietojen selvittäminen on vakuutetun vastuulla”, Salminen muistuttaa. Mikäli työeläkeotteen tiedot ovat oikein ei vakuutetun tarvitse tehdä mitään. Tarvittaessa työeläkeotteen tietoja voi korjata muun muassa sähköisesti. Korjauspyyntöjen käsittelyaika työeläkeyhtiöissä vaihtelee kahdeksasta kuukaudesta kahteentoista kuukauteen.