Hämeen LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna lähes 7 miljoonaa euroa

Hämeen LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna lähes 7 miljoonaa euroa Hämeen LEL-maksutulo nousi alkuvuonna noin 13 prosenttia viime vuoden alkupuoliskoon verrattuna. Kasvu oli selvästi suurempaa kuin koko maassa. Hämeen alueelta saatiin LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa yhteensä noin 6,6 milj. euroa vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana. Vuonna 2003 LEL-maksutuloa kertyi vastaavana ajankohtana Hämeessä noin 5,8 miljoonaa euroa. Noin 75 prosenttia Hämeen LEL-maksutulosta tuli rakennusalalta ja noin 8 prosenttia metsäalalta. Rakennusalan vakuutusmaksutulon osuus nousi noin prosentin ja metsäalan maksutulon osuus laski noin prosentin edellisvuoden alkupuoliskosta. Maatalousalalta vakuutusmaksutuloa kertyi puolestaan 16 prosenttia eli saman verran kuin edellisvuonna. Vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana Etera sai vakuutusmaksutuloa koko maasta 231 miljoonaa euroa. Maksutulo kasvoi 9 prosenttia edellisvuodesta. TaEL-maksutuloa kertyi Hämeestä alkuvuonna noin 1,1 miljoonaa euroa TaEL-vakuutusmaksutulo kasvoi Hämeessä alkuvuonna 15 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Viime vuoden alkupuoliskolla maksutuloa saatiin noin 957 000 euroa. Koko Suomesta TaEL-vakuutusmaksutuloa kertyi vuoden 2004 alkupuoliskolla 54 miljoonaa euroa, mikä oli noin 15 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Esiintyvien taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmien eläkekassa fuusioitui Keskinäiseen Eläkevakuutusyhtiöön Eteraan 30.6.2004. Sulautuminen vahvistaa Eteran asemaa tulevaisuuden toimijana. LEL:n mukaan saavat työeläkkeensä rakennus-, metsä, maatalous- ja satama- alan työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan (229, 34 euroa / kk vuonna 2004). Myös kaikki kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa lukuun ottamatta LEL-alojen töitä. Lisätietoja: Alueosaston osastopäällikkö Mikko Nevalainen p. 010 553 3728 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi www.etera.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/03/20040903BIT00060/wkr0001.pdf