Kainuun LEL- ja TaEL-maksutulo kasvoi 5 prosenttia alkuvuonna

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera sai Kainuun alueelta LEL- ja TaEL-alojen vakuutusmaksutuloa noin 5,1 miljoonaa euroa tammi-kesäkuussa 2006. Viime vuonna vastaavaan aikaan maksutuloa saatiin Kainuusta 4,9 miljoonaa euroa. Kainuun LEL- ja TaEL-maksutulo kasvoi 5 prosenttia viime vuodesta.

LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa Kainuusta saatiin 4,5 miljoonaa euroa tammi-kesäkuussa. Rakennusalan maksutuloa oli noin 2,2 miljoonaa euroa ja metsäalan maksutuloa noin 2 miljoonaa euroa.

TaEL-vakuutusmaksutuloa Kainuusta saatiin alkuvuonna reilut puoli miljoonaa euroa. TaEL:n mukaan vakuutetaan vielä tämän vuoden ajan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan. Myös kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa.

Viime vuonna Eteran koko vuoden vakuutusmaksutulo Kainuusta oli noin 11,3 miljoonaa euroa.

Etera vahvistaa alueellista palveluaan

Etera alkaa vakuuttaa kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä ensi vuoden alusta alkaen. Etera on vahvistanut palveluaan esimerkiksi avaamalla aluetoimistot Ouluun, Kuopioon, Tampereelle ja Turkuun tänä vuonna. Vielä tämän vuoden ajan Etera eläkevakuuttaa LEL- ja TaEL-alojen työt ainoana työeläkeyhtiönä. Vuoden 2007 alusta yksi työntekijän eläkelaki TyEL korvaa erilliset eläkelait LEL:n, TaEL:n ja TEL:n.

Koko maasta Etera sai maksutuloa alkuvuonna 329 miljoonaa euroa. Koko Suomessa Eteran vakuutusmaksutulo kasvoi 11 prosenttia viime vuodesta.
Eteralla oli kesäkuun lopussa 29 000 vakinaista asiakasyritystä. Tilapäisesti vakuutusmaksuja maksoi noin 36 000 asiakasta. Vakuutettuja työntekijöitä Eteralla on noin 311 000. Eläkkeitä Etera maksoi alkuvuodesta 411 miljoonaa euroa koko Suomeen 154 000 eläkkeensaajalle. Sijoituksia Eteralla oli kesäkuun lopussa noin 5,5 miljardia euroa.