Kainuun LEL-maksutulo kasvoi 12 prosenttia alkuvuonna

Kainuun maakunnasta saatiin LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa 4,3 miljoonaa euroa tammi-kesäkuussa tänä vuonna. Kainuun LEL-maksutulo kasvoi 12 prosenttia. Viime vuonna LEL-maksutuloa saatiin Kainuusta vastaavana aikana 3,8 miljoonaa euroa. Koko Suomessa LEL-maksutulo kasvoi 4 prosenttia. Kainuun LEL-maksutulosta rakennusalan maksutuloa oli noin 2,1 miljoonaa euroa ja metsäalan maksutuloa 1,9 miljoonaa euroa. Maatalousalan maksutuloa oli vajaa 330 000 euroa. Eniten kasvoi rakennusalan vakuutusmaksutulo. Maatalousalan maksutulo laski hieman viime vuodesta. Vuoden 2005 tammi-kesäkuun aikana Etera sai vakuutusmaksutuloa koko maasta 236 miljoonaa euroa, mikä oli 4 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. TaEL-maksutuloa kertyi Kainuusta alkuvuonna noin 530 000 euroa TaEL-vakuutusmaksutuloa saatiin Kainuusta tammi-kesäkuussa noin 530 000 euroa. Viime vuonna vastaavaan aikaan TaEL-vakuutusmaksutuloa saatiin noin 534 000 euroa, eli TaEL-maksutulo laski hieman, noin 1 prosentin, viime vuodesta. Koko Suomen TaEL-vakuutusmaksutulo oli vuoden 2005 alkupuoliskolla 60 miljoonaa euroa, eli 12 prosenttia enemmän kuin vuonna 2004. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan. Myös kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa lukuun ottamatta LEL-alojen töitä. Lisätietoja: Alueyksikön osastopäällikkö Mikko Nevalainen p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi www.etera.fi Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera on uudistuva eläketurvan osaaja. Hoidamme ainoana työeläkevakuutusyhtiönä LEL- ja TaEL-eläkevakuutusta, kunnes työeläkelait TEL, LEL ja TaEL vuonna 2007 yhdistetään yksityisalojen työeläkelaiksi ja markkinat avautuvat. LEL:n mukaan vakuutetaan rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alojen työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi yksityisalojen lyhyet työsuhteet. Lisätietoja www.etera.fi