Kalevi Hemilä on monipuolinen vaikuttaja

Agronomiliitto nimesi maatalous- ja metsätieteiden tohtori Kalevi Hemilän Vuoden 2005 vaikuttajaksi tunnustuksena ennakkoluulottomasta ja uutterasta työstä Suomen elinkeinoelämässä. Maatalousalan tutkinto on ollut taustana monille Hemilän tehtävistä - niissä hän on työskennellyt koko elintarvikeketjun eteen. Hemilä mm. toimi Suomen historian pitkäaikaisimpana maatalousministerinä vaikeana ajanjaksona maamme EU-kauden alussa. Hemilä on myös aukonut uusia uria, mistä osoituksena ovat pestit työnantajaliittojen keulamiehenä sekä nykyinen työ Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Eteran johdossa. Mittavan työpanoksen lisäksi Hemilällä on runsaasti luottamustoimia. Hän on Suomen Golfliiton ja Suomen Hippoksen puheenjohtaja ja samalla aktiivinen hevosmies sekä golfaaja. Hemilä toimii myös lukuisten yritysten ja Agronomiliiton hallinnoiman, merkittäviä apurahoja maataloudelle ja kulttuurille myöntävän Oiva Kuusisto Säätiön johtokunnissa. Hemilä on rohkea uudistaja, osaava, tehokas ja päämäärätietoinen - henkilö joka saa asioita aikaan. Nopea parantuminen vakavan aivoverenvuoden jälkeen on osoitus miehen henkisestä vahvuudesta. Hän on puhunut aiheesta rehellisesti ja avoimesti antaen monelle sairastuneelle toivon tulevaisuudesta. Hemilälle myönnetään Nordean lahjoittama 1700 euron palkinto liiton perinteisessä syysjuhlassa Turun VPK-talolla lauantaina 29.10.2005. *** Hemilän urapoluilla: * Agronomi 1976, maatalous- ja metsätieteiden tohtori 1983 * Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera: varatoimitusjohtaja 1.4.2005 -, toimitusjohtaja 1.1.2006 - * Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön projekti 2005 * Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitto, toimitusjohtaja 2003 - 2004 * Elintarviketeollisuusliitto, toimitusjohtaja 2002 - 2003 * Maa- ja metsätalousministeri 1995 - 2002 * Maa- ja metsätalousministeriö, kansliapäällikkö 1999 - 2002 * Aiempia tehtäviä mm. Suomen EU-edustustossa, maa- ja metsätalousministeriössä, Maatilahallituksessa (pääjohtaja 1986 - 92), Maatalouden taloudellisessa tutkimuslaitoksessa sekä Helsingin yliopistossa * Luottamustoimia mm. Suomen Hippos ry:n ja Suomen Golfliiton puheenjohtaja, Oiva Kuusiston Säätiön varapuheenjohtaja sekä Mehiläinen Oyj:n, Metsähallituksen ja Oy Snellman Ab:n hallituksen jäsen. * Lisäksi useita jäsenyyksiä kotimaisissa ja kansainvälisissä komiteoissa ja työryhmissä. *** Agronomiliitto monialaisen jäsenistönsä etu- ja palvelujärjestö, johon kuuluu 5 500 jäsentä. Jäsenet ovat suorittaneet tai suorittavat ylempää korkeakoulututkintoa pääasiassa elintarvike-, kotitalous-, maatalous-, ravitsemus- ja ympäristötieteissä ja he sijoittuvat kaikille työelämän sektoreille. Agronomiliitto on palkansaajakeskusjärjestö AKAVAn jäsenliitto. *** Lisätietoja: * Kalevi Hemilä puh. 0400 412 933 * Agronomiliiton hallituksen puheenjohtaja Antti Huhtamäki puh. 050 501 0200 * Agronomiliiton toiminnanjohtaja Jyrki Wallin puh. 040 901 1640 * www.agronomiliitto.fi Kuva Kalevi Hemilästä on ladattavissa Agronomiliiton verkkosivuilta www.agronomiliitto.fi > aineistot. Kuvaaja: Jouko Leskelä. (Muita kuvia löytyy Eteran verkkosivuilta: www.etera.fi > mediapalvelu)