Keski-Suomen LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna lähes 10 miljoonaa euroa

Keski-Suomen LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna lähes 10 miljoonaa euroa Keski-Suomen LEL-maksutulo nousi alkuvuonna noin 12 prosenttia viime vuoden alkupuoliskoon verrattuna. Kasvu oli suurempaa kuin koko maassa. Keski-Suomen alueelta saatiin LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa yhteensä yli 9,6 miljoonaa euroa vuoden 2004 tammi-kesäkuun välisenä aikana. Vuonna 2003 LEL- maksutuloa kertyi vastaavana ajankohtana Keski-Suomessa noin 8,5 miljoonaa euroa. Noin 62 prosenttia Keski-Suomen LEL-maksutulosta tuli rakennusalalta, noin 19 prosenttia metsäalalta ja noin 19 prosenttia maatalousalalta. Rakennusalan vakuutusmaksutulon osuus laski noin prosentin edellisvuoden alkupuoliskosta. Metsäalan osuus maksutulosta oli yhtä suuri kuin edellisvuonna. Maatalousalan maksutulon osuus oli noin prosentin enemmän kuin edellisvuonna. Vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana Etera sai vakuutusmaksutuloa koko maasta 231 miljoonaa euroa. Maksutulo kasvoi 9 prosenttia edellisvuodesta. TaEL-maksutuloa kertyi Keski-Suomesta alkuvuonna noin 1,9 miljoonaa euroa TaEL-vakuutusmaksutulo kasvoi Keski-Suomessa alkuvuonna 10 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Viime vuoden alkupuoliskolla maksutuloa saatiin noin 1,7 miljoonaa euroa. Koko Suomesta TaEL-vakuutusmaksutuloa kertyi vuoden 2004 alkupuoliskolla 54 miljoonaa euroa, mikä oli noin 15 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Esiintyvien taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmien eläkekassa fuusioitui Keskinäiseen Eläkevakuutusyhtiöön Eteraan 30.6.2004. Sulautuminen vahvistaa Eteran asemaa tulevaisuuden toimijana. LEL:n mukaan saavat työeläkkeensä rakennus-, metsä, maatalous- ja satama- alan työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns.pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan (229, 34 euroa / kk vuonna 2004). Myös kaikki kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa lukuun ottamatta LEL-alojen töitä. Lisätietoja: Alueyksikön osastopäällikkö Mikko Nevalainen p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi www.etera.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/03/20040903BIT00160/wkr0001.pdf