Kymenlaakson LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna yli 11 miljoonaa euroa

Kymenlaakson LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna yli 11 miljoonaa euroa Kymenlaakson LEL-maksutulo nousi alkuvuonna noin 7 prosenttia viime vuoden alkupuoliskoon verrattuna. Kasvu oli hieman vähäisempää kuin koko maassa. Kymenlaakson alueelta saatiin LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa yhteensä yli 11,2 miljoonaa euroa vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana. Vuonna 2003 LEL-maksutuloa kertyi vastaavana ajankohtana Kymenlaaksossa noin 10,4 miljoonaa euroa. Noin 48 prosenttia Kymenlaakson LEL-maksutulosta tuli rakennusalalta ja noin 36 prosenttia satama-alalta. Metsäalan osuus oli noin 7 prosenttia ja maatalousalan osuus noin 9 prosenttia. Rakennusalan vakuutusmaksutulon osuus nousi noin prosentin ja satama-alan vakuutusmaksutulon osuus laski noin prosentin edellisvuoden alkupuoliskosta. Metsäalan maksutulon osuus oli yhtä suuri kuin edellisvuonna. Maatalousalan vakuutusmaksutulon osuus puolestaan laski noin prosentin edellisvuoden alkupuoliskosta. Vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana Etera sai vakuutusmaksutuloa koko maasta 231 miljoonaa euroa. Maksutulo kasvoi 9 prosenttia edellisvuodesta. TaEL-maksutuloa kertyi Kymenlaaksosta alkuvuonna noin 1,1 miljoonaa euroa TaEL-vakuutusmaksutulo kasvoi Kymenlaaksossa alkuvuonna 12 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Viime vuoden alkupuoliskolla maksutuloa saatiin noin 970 000 euroa. Koko Suomesta TaEL-vakuutusmaksutuloa kertyi vuoden 2004 alkupuoliskolla 54 miljoonaa euroa, mikä oli noin 15 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Esiintyvien taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmien eläkekassa fuusioitui Keskinäiseen Eläkevakuutusyhtiöön Eteraan 30.6.2004. Sulautuminen vahvistaa Eteran asemaa tulevaisuuden toimijana. LEL:n mukaan saavat työeläkkeensä rakennus-, metsä, maatalous- ja satama- alan työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns.pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan (229, 34 euroa / kk vuonna 2004). Myös kaikki kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa lukuun ottamatta LEL-alojen töitä. Lisätietoja: Alueyksikön osastopäällikkö Mikko Nevalainen p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi www.etera.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/03/20040903BIT00100/wkr0001.pdf