Lapin LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna yli 8 miljoonaa euroa

Lapin LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna yli 8 miljoonaa euroa Lapin LEL-maksutulo nousi 17 prosenttia viime vuodesta. Kasvu oli selvästi suurempaa kuin koko maassa. Lapin alueelta saatiin LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa yhteensä noin 8,2 miljoonaa euroa vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana. Vuonna 2003 LEL-maksutuloa kertyi vastaavana ajankohtana noin 7 miljoonaa euroa. Noin 66 prosenttia Lapin LEL-maksutulosta tuli rakennusalalta ja 18 prosenttia metsäalalta. Rakennusalan vakuutusmaksutulon osuus nousi noin 3 prosenttia edellisvuoden alkupuoliskoon verrattuna. Metsäalan maksutulon osuus puolestaan laski noin 2 prosenttia edellisvuodesta. Maatalousalan vakuutusmaksutulon osuus oli 9 prosenttia eli saman verran kuin edellisvuonna. Vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana Etera sai vakuutusmaksutuloa koko maasta 231 miljoonaa euroa. Maksutulo kasvoi 9 prosenttia edellisvuodesta. TaEL-maksutuloa kertyi Lapissa alkuvuonna noin 1,6 miljoona euroa TaEL-vakuutusmaksutulo kasvoi Lapissa alkuvuonna 19 prosenttia. TaEL- vakuutusmaksutuloa saatiin tämän vuoden tammi-kesäkuussa 1,6 miljoonaa euroa, kun viime vuoden alkupuoliskolla maksutuloa saatiin noin 1,4 miljoonaa euroa. Koko Suomesta TaEL-vakuutusmaksutuloa kertyi vuoden 2004 alkupuoliskolla 54 miljoonaa euroa, mikä oli noin 15 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Esiintyvien taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmien eläkekassa fuusioitui Keskinäiseen Eläkevakuutusyhtiöön Eteraan 30.6.2004. Sulautuminen vahvistaa Eteran asemaa tulevaisuuden toimijana. LEL:n mukaan saavat työeläkkeensä rakennus-, metsä, maatalous- ja satama- alan työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan (229, 34 euroa / kk vuonna 2004). Myös kaikki kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa lukuun ottamatta LEL-alojen töitä. Lisätietoja: Alueyksikön osastopäällikkö Mikko Nevalainen p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi www.etera.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/03/20040903BIT00180/wkr0001.pdf