LEL- ja TaEL-maksutulo kasvoi Satakunnassa 4 prosenttia alkuvuonna

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera sai Satakunnasta LEL- ja TaEL-alojen maksutuloa yhteensä 13,4 miljoonaa euroa alkuvuonna 2006. Viime vuonna vastaavaan aikaan maksutuloa saatiin Satakunnasta 12,8 miljoonaa euroa. Maksutulo kasvoi 4 prosenttia viime vuodesta. Ensi vuoden alusta aloittaisten työeläkelakien LEL:n, TaEL:n ja TEL:n tilalle tulee yksi työntekijän eläkelaki TyEL.

LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa Satakunnan alueelta saatiin yhteensä noin 11,4 miljoonaa euroa tammi-kesäkuussa. Viime vuonna vastaavana aikana LEL-maksutuloa saatiin 10,7 miljoonaa euroa. Satakunnan LEL-maksutulosta rakennusalan maksutuloa oli noin 6,7 miljoonaa euroa, satama-alan maksutuloa 2,5 milj. euroa ja maatalousalan maksutuloa 1,7 milj. euroa. Metsäalan maksutuloa saatiin noin puoli miljoonaa euroa. TaEL-vakuutusmaksutuloa Satakunnasta saatiin alkuvuonna 1,9 milj. euroa. Viime vuonna TaEL-maksutuloa saatiin 1,7 miljoonaa euroa tammi-kesäkuussa. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan. Myös kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa. Satakunnan LEL- ja TaEL-maksutulosta yhteensä 4,4 milj. euroa tuli Porissa ja 3,4 milj. euroa Raumalla toimivista yrityksistä. Koko maasta LEL- ja TaEL-alojen maksutuloa saatiin alkuvuonna 329 miljoonaa euroa. Koko Suomessa Eteran saama vakuutusmaksutulo kasvoi alkuvuonna 11 prosenttia viime vuodesta. Etera vakuuttaa kaikkien alojen työntekijät ja yrittäjät ensi vuoden alusta Etera vakuuttaa kaikkien alojen työntekijöitä ja yrittäjiä ensi vuoden alusta alkaen. Etera on vahvistanut palveluaan esimerkiksi avaamalla neljä uutta aluetoimistoa tänä vuonna. ”Lähdemme mukaan kilpailuun positiivisin mielin”, kertoo alueyksikön päällikkö Mikko Nevalainen Eterasta. Vielä tämän vuoden ajan Etera eläkevakuuttaa LEL- ja TaEL-alojen työt ainoana työeläkeyhtiönä. Vuoden 2007 alusta yksi työntekijän eläkelaki TyEL korvaa erilliset eläkelait LEL:n, TaEL:n ja TEL:n. Eteralla oli kesäkuun lopussa 29 000 vakinaista asiakasyritystä. Tilapäisesti vakuutusmaksuja maksoi noin 36 000 asiakasta. Vakuutettuja työntekijöitä Eteralla on noin 300 000. Eläkkeitä Etera maksoi alkuvuodesta 411 miljoonaa euroa koko Suomeen noin 154 000 eläkkeensaajalle. Sijoituksia Eteralla oli kesäkuun lopussa noin 5,5 miljardia euroa.