LEL-maksutulo kasvoi 9 prosenttia Satakunnassa alkuvuonna

Satakunnan LEL-maksutulo kasvoi alkuvuonna 9 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Koko Suomessa LEL-maksutulo kasvoi 4 prosenttia. Satakunnan alueelta saatiin LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa yhteensä noin 10,7 miljoonaa euroa tammi-kesäkuun aikana. Viime vuonna vastaavana aikana LEL-maksutuloa saatiin noin 9,8 miljoonaa euroa. Satakunnan LEL-maksutulosta rakennusalalta tuli noin 6 miljoonaa euroa eli 56 prosenttia. Satama-alan maksutuloa saatiin 2,4 miljoonaa euroa eli 23 prosenttia maksutulosta. Maatalousalan maksutulo oli 1,7 miljoonaa euroa ja metsäalan noin puoli miljoonaa euroa. Rakennusalan vakuutusmaksutulo kasvoi 13 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. Myös metsä-, maatalous- ja satama-alan maksutulot kasvoivat hieman. Vuoden 2005 tammi-kesäkuun aikana Etera sai vakuutusmaksutuloa koko maasta 236 miljoonaa euroa, mikä oli 4 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. TaEL-maksutuloa saatiin Satakunnasta alkuvuonna 1,7 miljoonaa euroa TaEL-vakuutusmaksutulo kasvoi Satakunnassa alkuvuonna 7 prosenttia. TaEL-vakuutusmaksutuloa saatiin tämän vuoden tammi-kesäkuussa 1,7 miljoonaa euroa, kun viime vuoden alkupuoliskolla maksutuloa saatiin 1,6 miljoonaa euroa. TaEL-maksutulosta noin miljoona euroa tuli Porin kaupungin alueella toimivista yrityksistä. Koko Suomen TaEL-vakuutusmaksutulo oli vuoden 2005 alkupuoliskolla noin 60 miljoonaa euroa, eli 12 prosenttia enemmän kuin vuonna 2004. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan. Myös kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa lukuun ottamatta LEL-alojen töitä. Lisätietoja: Alueyksikön osastopäällikkö Mikko Nevalainen p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi www.etera.fi