LEL-maksutulo kasvoi Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan maakunnissa 2 prosenttia alkuvuonna

LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutulo nousi Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakunnissa noin 2 prosenttia tammi-kesäkuun aikana viime vuoteen verrattuna. Keski-Pohjanmaan maakunnassa LEL-maksutulo kasvoi noin 10 prosenttia alkuvuonna. Koko Suomessa LEL-maksutulo kasvoi alkuvuonna 4 prosenttia. Etelä-Pohjanmaan maakunnasta LEL-maksutuloa saatiin noin 8,2 miljoonaa euroa alkuvuonna. Etelä-Pohjanmaan LEL-maksutulosta oli rakennusalan maksutuloa noin 65 prosenttia eli 5,3 miljoonaa euroa. Maatalousalan maksutuloa oli 1,7 miljoonaa euroa ja metsäalan 1,2 miljoonaa euroa. Kasvua viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden oli hieman. Pohjanmaan maakunnan alueelta LEL-maksutuloa saatiin noin 6,3 miljoonaa euroa tammi-kesäkuun aikana. Kasvua viime vuoteen verrattuna oli noin 2 prosenttia. Alueen LEL-maksutulosta rakennusalan maksutuloa oli 4 miljoonaa euroa, maatalousalan 1,3 miljoonaa euroa ja metsäalan vajaa puoli miljoonaa euroa. Satama-alan maksutuloa oli noin 400 000 euroa. Kasvua viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden oli hieman. Rakennusalan LEL-maksutulo kasvoi Keski-Pohjanmaalla Keski-Pohjanmaan maakunnan LEL-maksutulo oli alkuvuonna 3,5 miljoonaa euroa, kun se viime vuonna vastaavaan aikaan oli 3,2 miljoonaa euroa. Kasvua oli noin 10 prosenttia. Rakennusalan maksutuloa oli Keski-Pohjanmaalla noin 2,5 miljoonaa euroa eli yli 70 prosenttia maksutulosta. Vuoden 2005 tammi-kesäkuun aikana Etera sai vakuutusmaksutuloa koko maasta 236 miljoonaa euroa, mikä oli 4 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. TaEL-maksutulo kasvoi Pohjanmaalla jonkin verran alkuvuonna TaEL-vakuutusmaksutuloa saatiin Etelä-Pohjanmaalta tammi-kesäkuussa 1,2 miljoonaa euroa, kasvua oli 7 prosenttia. Pohjanmaan maakunnan TaEL-maksutulo oli alkuvuonna lähes 1,4 miljoonaa euroa, ja kasvua viime vuodesta oli noin 10 prosenttia. Keski-Pohjanmaan maakunnasta TaEL-maksutuloa saatiin tammi-kesäkuussa noin 440 000 euroa, mikä oli noin 15 prosenttia enemmän kuin viime vuoden alkupuoliskolla. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan. Myös kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa lukuun ottamatta LEL-alojen töitä. Koko Suomen TaEL-vakuutusmaksutulo oli vuoden 2005 alkupuoliskolla 60 miljoonaa euroa, eli 12 prosenttia enemmän kuin vuonna 2004. Lisätietoja: Alueyksikön osastopäällikkö Mikko Nevalainen p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi www.etera.fi Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera on uudistuva eläketurvan osaaja. Hoidamme ainoana työeläkevakuutusyhtiönä LEL- ja TaEL-eläkevakuutusta, kunnes työeläkelait TEL, LEL ja TaEL vuonna 2007 yhdistetään yksityisalojen työeläkelaiksi ja markkinat avautuvat. LEL:n mukaan vakuutetaan rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alojen työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi yksityisalojen lyhyet työsuhteet. Lisätietoja www.etera.fi