LEL-maksutulo laski hieman Itä-Uudellamaalla alkuvuonna

Itä-Uudenmaan maakunnan LEL-maksutulo laski hieman alkuvuonna. LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa saatiin Itä-Uudellamaalla 3,78 miljoonaa euroa tammi-kesäkuussa tänä vuonna. Viime vuonna vastaavaan aikaan LEL-maksutuloa saatiin 3,85 miljoonaa euroa. LEL-maksutulo laski noin 2 prosenttia. Koko Suomessa LEL-maksutulo kasvoi 4 prosenttia alkuvuonna. Itä-Uudenmaan LEL-maksutulosta rakennusalan maksutuloa oli 2,6 miljoonaa euroa. Viime vuonna vastaavaan aikaan rakennusalan maksutuloa saatiin noin 2,5 miljoonaa euroa, eli rakennusalan maksutulo kasvoi hieman viime vuodesta. Maatalousalan maksutuloa saatiin alkuvuonna 715 000 euroa, metsäalan maksutuloa noin 200 000 euroa, ja satama-alan maksutuloa vajaa 300 000 euroa. Eniten Itä-Uudellamaalla laski satama-alan vakuutusmaksutulo, jota viime vuonna saatiin yli puoli miljoonaa euroa. Maatalousalan maksutulo kasvoi jonkin verran viime vuodesta. Vuoden 2005 tammi-kesäkuun aikana Etera sai vakuutusmaksutuloa koko maasta 236 miljoonaa euroa, mikä oli 4 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. TaEL-maksutuloa kertyi Itä-Uudeltamaalta noin puoli miljoonaa euroa TaEL-vakuutusmaksutuloa saatiin Itä-Uudeltamaalta tammi-kesäkuussa noin 500 000 euroa. Viime vuonna vastaavaan aikaan TaEL-vakuutusmaksutuloa saatiin noin 407 000 euroa, eli TaEL-maksutulo kasvoi 23 prosenttia viime vuodesta. Koko Suomen TaEL-vakuutusmaksutulo oli vuoden 2005 alkupuoliskolla 60 miljoonaa euroa, eli 12 prosenttia enemmän kuin vuonna 2004. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan. Myös kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa lukuun ottamatta LEL-alojen töitä. Lisätietoja: Alueyksikön osastopäällikkö Mikko Nevalainen p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi www.etera.fi Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera on uudistuva eläketurvan osaaja. Hoidamme ainoana työeläkevakuutusyhtiönä LEL- ja TaEL-eläkevakuutusta, kunnes työeläkelait TEL, LEL ja TaEL vuonna 2007 yhdistetään yksityisalojen työeläkelaiksi ja markkinat avautuvat. LEL:n mukaan vakuutetaan rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alojen työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi yksityisalojen lyhyet työsuhteet. Lisätietoja www.etera.fi