Monipuolisia hoivapalveluita seniori-turkulaisille: Kuninkaanlaakson hoivapalvelukeskuksessa vietettiin harjannostajaisia

Turun Kuninkaanlaakson hoivapalvelukeskuksen harjannostajaisia vietettiin tiistaina 27.5. Länsikeskuksen tuntumassa sijaitseva 70-paikkainen monipuolinen ikääntyvien hoivapalvelukeskus valmistuu lokakuussa 2008.

Hoivapalvelukeskus ja siihen toisessa vaiheessa liittyvä senioritalojen rakentaminen on Turun suurin rakenteilla oleva yhtenäinen seniori- ja hoivapalvelutalokokonaisuus. Kuninkaanlaakson harjannostajaistilaisuuden avasi ja juonsi kansanedustaja Mikko Alatalo. Rakennuttajan puheenvuoron käytti Eteran toimitusjohtaja Kalevi Hemilä. Turun kaupungin terveiset tilaisuuteen toi kaupunginjohtaja Mikko Pukkinen ja palvelutuottajan Esperi Care Oy:n toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni.

Hoivapalvelukeskusten tarve kasvaa voimakkaasti

Turun Länsikeskuksessa sijaitseva Kuninkaanlaakson hoivapalvelukeskus on Eteran ensimmäinen merkittävä suora kiinteistösijoituskohde Turun seudulla. ”Eläkeyhtiölle hoivapalvelukeskukset ja senioritalot ovat vakaita ja pitkäjänteisiä sijoituskohteita ja niiden tarve kasvaa Suomessa koko ajan. Turussa vanhusten osuus väestöstä on suomalaisten kaupunkien kärkeä”, totesi toimitusjohtaja Kalevi Hemilä Eterasta. Hemilän mukaan Etera ei hae pikavoittoja rakentamalla hoivapalvelutiloja ja senioritaloja, vaan haluaa taata palveluita ikääntyville kansalaisille ja luoda samalla työpaikkoja. ”Olemme myös mukana luomassa kotimaisen yritystoiminnan ja asiakkaidemme toiminnan edellytyksiä”, Hemilä painotti.

Kuninkaanlaakson palveluista vastaa Esperi Care

Kuninkaanlaaksoon on tulossa monipuolisia hoivapalveluita seniori-turkulaisille, sillä Etera on vuokrannut tilat Esperi Carelle. ”Hoivapalvelukeskuksessa tarjotaan ikääntyneille palveluasumista kevyemmällä tai tehostetummalla mallilla, dementiahoitoa sekä leikkauksen jälkeistä kuntoutusta. Lisäksi Turussa toimiva Esperin turvapuhelinpalvelu siirtyy Kuninkaanlaakson hoivapalvelukeskukseen”, kertoi Esperi Caren toimitusjohtaja Marja Aarnio-Isohanni.

Hoivapalvelukeskuksen rakennuskustannukset 6 miljoonaa euroa

Kuninkaanlaakson 70-paikkaisen hoivapalvelukeskuksen kerrosala on kaikkiaan noin 2 800 m, ja koko tontin rakennusoikeus noin 7 300 m. Talon rakennuskustannukset ovat kuutisen miljoonaa euroa ja sen rakentaja on Teollisuuden Rakentajat Oy.

Lokakuussa valmistuvan hoivapalvelukeskuksen viereen rakennetaan toisessa vaiheessa kaksi senioritaloa, joihin tulee 66 asuntoa. ”Senioritalojen rakentaminen aloitetaan heti, kun hallinto-oikeudessa vireillä oleva valitus rakennusluvasta on ratkaistu. Arvioitu valmistumisaika on vuoden 2009/2010 vaihteessa”, kertoi kiinteistösijoituspäällikkö Hannu Keinänen Eterasta.

Eteralla on senioritaloja ja hoivapalvelutiloja rakenteilla tai suunnitteilla myös Kemissä, Helsingissä ja Seinäjoella. Tornion senioriasunnoissa jo asutaan. Vastaavia hankkeita on vireillä myös eri puolilla Suomea.

Etera on 877 miljoonan euron kiinteistösijoituksillaan yksi Suomen suurimmista kiinteistösijoittajista. Kiinteistöjen osuus koko sijoitussalkusta on 14 prosenttia.