Omakotirakentajat maksavat Lellit rakennusmiehistä - myös kesätyöntekijät eläkevakuutetaan

Monilla omakotityömailla paukkuvat vasarat jo vinhaan tahtiin. Oman väen lisäksi tarvitaan ammattilaisia ja omakotirakentaja toimii työnantajana. Tällöin hän huolehtii palkkaamiensa työntekijöiden eläkevakuuttamisesta. ”Samaten kesätyöntekijät eläkevakuutetaan, myös ulkomaalaiset, jotka tekevät paljon esimerkiksi marjanpoimintatyötä”, asiakaspäällikkö Siru R a u t i o neuvoo Eterasta.

Rakentamisen lisäksi kausityövoiman käyttö lisääntyy varsinkin maatiloilla, golfkentillä, puutarhoissa ja taimitarhoissa, joissa mansikanpoimintaan osallistuu opiskelijoita ja ulkomaalaisia työntekijöitä. Maatalous , metsä , rakennus ja satama alan kesätyöntekijät vakuutetaan LEL:ssa (lyhytaikaisissa työsuhteissa olevien työntekijäin eläkelaki) samalla tavoin kuin alan vakinaiset työntekijät. Muiden yksityisalojen lyhyissä työsuhteissa ns. pätkätöissä olevat kesätyöntekijät vakuutetaan TaEL:n mukaan. TaEL:n mukaan vakuutetaan myös kaikki kotitalouden teettämät työt lukuun ottamatta LEL-töitä. LEL:ssä ja TaEL:ssa ei ole palkan tai palkkion alarajaa, eli vakuutusmaksut maksetaan aina palkan suuruudesta riippumatta. LEL- ja TaEL-vakuutusta hoitaa Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera. Työsuhteen luonne kannattaa selvittää ”Jos omakotirakentaja teetättää työt yrittäjällä tai urakoitsijalla, nämä huolehtivat työntekijöiden vakuuttamisesta”, Siru Rautio neuvoo ja jatkaa: ” Työsuhteisen rakennusmiehen palkka maksetaan verokorttia vastaan. Yrittäjille ja yrityksille urakasta maksetaan yleensä laskulla. Työsuhteen luonne kannattaa selvittää aina ennen urakan aloittamista, jotta kaikki kustannukset osaisi ennakoida.” Työeläke- ja sotumaksujen lisäksi omakotirakentajan on otettava myös tapaturma-, ryhmähenki- ja työttömyysvakuutukset, jos hänen palveluksessaan on kalenterivuoden aikana työsuhteisia työntekijöitä yhteensä yli 12 päivää. Nämä vakuutukset otetaan tapaturmavakuutusyhtiöstä. Vakuuttaminen helpottuu vuonna 2007 Vuoden 2007 alusta omakotirakentajien ja muiden työnantajien vakuuttaminen helpottuu, kun yksityisalojen työeläkelait LEL, TaEL ja TEL yhdistetään yhdeksi työntekijän eläkelaiksi TyEL:ksi. ”Enää ei tarvitse pähkäillä, minkä eläkelain mukaan työntekijät vakuutetaan. Vakuuttamiselle tulee myös alaraja. Eläkemaksuja ei tarvitse maksaa, jos työntekijän palkka jää alle 44,53 € kuukaudessa (v. 2006 tasossa)”, Rautio kertoo. Vuoden 2007 alusta myös Etera voi eläkevakuuttaa kaikkia aloja ja yrittäjiä. Vuoden 2006 vakuutusmaksuprosentit LEL- vakuutusmaksu on 22,5 % ja TaEL-maksu 20,3 % bruttopalkasta. Työntekijän osuus eläkemaksuista on 4,3 % ja yli 53-vuotiaiden maksu 5,4 %. Työnantaja tilittää koko vakuutusmaksun ja lähettää tiedot Eteralle kuukausittain, viimeistään palkanmaksua seuraavan kuukauden 20. päivä. Eläkemaksut maksetaan 18-67 -vuotiaista työntekijöistä. Maksut kätevästi Internetin kautta tai puhelimitse LEL-jaTaEL-eläkemaksut voi hoitaa kätevästi tänä vuonna avatussa Pientyönantajan maksupalvelussa Palkka.fi:ssa. Eläkemaksujen ja muiden vakuutusmaksujen lisäksi palvelussa voi laskea ja maksaa palkan ja siihen liittyvät pidätykset. Palvelu hoitaa ilmoitukset verottajalle (myös kotitalousvähennyksen tiedot) ja vakuutusyhtiöihin automaattisesti. Palvelu löytyy osoitteesta www.palkka.fi. Myös Eteran Renki -verkkopalvelun avulla työntekijätietojen ilmoittaminen ja eläkemaksujen maksaminen hoituu nopeasti ja vaivatta sähköisellä lomakkeella. Renki löytyy osoitteesta www.etera.fi. Tilapäisesti LEL- ja TaEL-maksuja maksava työnantaja tarvitsee vain verkkopankkitunnukset Renki-palvelun käyttämiseen. Vakuutuksen voi hoitaa myös puhelimitse numerossa 010 55 33 032. Puhelinpalvelusta ei peritä erillistä palvelumaksua. Etera lähettää tilillepanokortin maksajalle kotiin. Verkkopalvelut ja puhelinvakuuttaminen ovat vakuutustapoja, joissa maksajan ei tarvitse tietää vakuutusmaksuprosenttia tai laskea maksun määrää. Lisätietoja työeläkevakuuttamisesta ja muista työnantajavelvoitteista saa Eteran asiakaspalvelusta p. 010 553 3030. Asiakaspalvelu palvelee puhelimitse ma–pe, klo 8-17. Tietoa saa myös Eteran kotisivuilta osoitteessa www.etera.fi Omakotirakentajan/pientyönantajan maksut pähkinänkuoressä 2006 • LEL-maksu 22,5 % ja TaEL-maksu 20,3 %, joista työntekijän osuus 4,3 % ja yli 53-vuotiaat 5,4 % • Sotu-maksu, luokka I 2,958 % (omakotirakentajat, pientyönantajat). Lisätietoja saat oman kuntasi verotoimistosta (www.vero.fi) • Tapaturmavakuutusmaksu on otettava, jos palveluksessasi on työsuhteisia työntekijöitä kalenterivuoden aikana yhteensä yli 12 päivää. Vakuutus otetaan tapaturmavakuutusyhtiöstä, jotka kertovat tarkemmin vakuutuksesta ja maksun suuruudesta. • Työttömyysvakuutusmaksu koskee niitä kotitalouksia, joiden on vakuutettava työntekijät tapaturmavakuutuslain mukaan. Peritään tapaturmavakuutuksen yhteydessä • Työnantajan työttömyysmaksu on 0,75 % • Työntekijän työttömyysmaksu 0,58 % palkasta (työnantaja pidättää palkasta) • Ryhmähenkivakuutusmaksu peritään tapaturmavakuutuksen yhteydessä. Maksut vaihtelevat yhtiöittäin