Päijät-Hämeen LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna 7 miljoonaa euroa

Päijät-Hämeen LEL-maksutulo pieneni 3 prosenttia viime vuoden alkupuoliskoon verrattuna. LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa kertyi alueella yhteensä 7,1 miljoonaa euroa vuoden 2005 tammi-kesäkuun aikana. Koko maassa vakuutusmaksut kasvoivat 4 prosenttia. Alkuvuonna 2004 Päijät-Hämeestä saatiin LEL-maksutuloa 7,3 miljoonaa euroa. 80 prosenttia Päijät-Hämeen LEL-maksutulosta tuli rakennusalalta, 12 prosenttia metsäalalta ja 8 prosenttia maatalousalalta. Rakennusalan vakuutusmaksutulon osuus pieneni 3 prosenttia, ja maatalousalan 9. Metsäalan maksutulon osuus kasvoi 7 prosenttia edellisvuodesta. Vuoden 2005 tammi-kesäkuun aikana Etera sai vakuutusmaksutuloa koko maasta 236 miljoonaa euroa. Maksutulo kasvoi 4 prosenttia edellisvuodesta. TaEL-maksutuloa kertyi Päijät-Hämeestä alkuvuonna 1,5 miljoona euroa TaEL-vakuutusmaksutulo kasvoi alkuvuonna Päijät-Hämeessä 15 prosenttia vuoden 2004 alkupuoliskoon verrattuna. TaEL-vakuutusmaksutuloa saatiin Päijät-Hämeestä tämän vuoden tammi-kesäkuussa 1,5 miljoonaa euroa, kun viime vuoden alkupuoliskolla maksutuloa kertyi 1,3 miljoonaa euroa. Koko Suomesta TaEL-vakuutusmaksutuloa kertyi vuoden 2005 alkupuoliskolla 60 miljoonaa euroa, mikä oli 12 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Eteran sijoitukset tuottivat alkuvuonna 6,7 %. Vuoden 2004 tammi-kesäkuun tuotto oli 3,3 %. Kesäkuun lopussa 2005 Eteralla oli sijoituksia käyvin arvoin 5,3 miljoonaa euroa. Lisätietoja: Alueyksikkö, yksikön päällikkö Mikko Nevalainen p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi, www.etera.fi Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera on uudistuva eläketurvan osaaja. Hoidamme ainoana työeläkevakuutusyhtiönä LEL- ja TaEL-eläkevakuutusta, kunnes työeläkelait TEL, LEL ja TaEL vuonna 2007 yhdistetään yksityisalojen työeläkelaiksi, ja markkinat avautuvat. LEL:n mukaan saavat työeläkkeensä rakennus, metsä-, maatalous- ja satama-alojen työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi yksityisalojen lyhyet työsuhteet. Lue lisää kotisivuiltamme www.etera.fi.