Pirkanmaalle maksettiin LEL- ja TaEL-eläkkeitä viime vuonna lähes 54 miljoonaa euroa

Pirkanmaalla on noin 10 300 eläkkeensaajaa, joille maksettiin LEL- ja TaEL-eläkkeitä viime vuonna yhteensä noin 53,7 miljoonaa euroa. LEL- ja TaEL-eläkkeitä ja kuntoutuskuluja maksettiin vuonna 2004 yhteensä 772 miljoonaa euroa. Kasvua oli 3 prosenttia. Etera sai 248 miljoonaa euroa vastuunjakokorvauksia yhteisesti kustannettavista eläkkeistä. Uusia LEL- ja TaEL-eläkkeitä myönnettiin 9 626 kappaletta. Ne vähenivät 20 prosenttia. Pirkanmaan LEL-vakuutusmaksutulo oli viime vuonna yli 33 miljoonaa euroa Pirkanmaan LEL-maksutulo nousi 3 prosenttia viime vuodesta. Kasvu oli selvästi vähäisempää kuin koko maassa. Pirkanmaan alueelta saatiin LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa yhteensä noin 33,1 miljoonaa euroa vuonna 2004. Vuonna 2003 LEL-maksutuloa kertyi Pirkanmaalla noin 32,0 miljoonaa euroa. Noin 73 prosenttia Pirkanmaan LEL-maksutulosta tuli rakennusalalta ja noin 14 prosenttia metsäalalta. Näiden alojen osuudet pysyivät samoina kuin vuonna 2003. Maatalousalan vakuutusmaksutulon osuus oli Pirkanmaalla 13 prosenttia. Se pysyi ennallaan edellisvuoteen verrattuna. TaEL-vakuutusmaksutulo kasvoi Pirkanmaalla 16 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Viime vuonna maksutuloa saatiin noin 8,1 miljoonaa euroa, kun edellisvuonna maksutulo oli noin 7,0 miljoonaa euroa. Koko maasta LEL- ja TaEL-vakuutusmaksutuloa kertyi viime vuonna yhteensä 636 miljoonaa euroa. Maksutulo kasvoi 10 prosenttia edellisvuodesta. Eteralla oli menestyksekäs vuosi ”Eteran ensimmäinen kokonainen toimintavuosi oli menestyksekäs. Saavutimme erittäin hyvät tulokset sekä vakuutus- että sijoitustoiminnassa”, luonnehtii Eteran toimitusjohtaja Lauri Koivusalo. Eteran 4,9 miljardin euron sijoitukset tuottivat 8,7 prosenttia. Tulos oli eläkeyhtiöistä paras. Kalevi Hemilä aloitti työt Eterassa Maatalous- ja metsätieteiden tohtori Kalevi Hemilä aloitti Eterassa 1.4.2005 varatoimitusjohtajana ja ottaa toimitusjohtajan tehtävät vastaan 1.1.2006 lukien Lauri Koivusalon jäädessä eläkkeelle. Lisätietoja: Alueyksikkö, yksikön päällikkö Mikko Nevalainen, p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi, www.etera.fi Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Etera on uudistuva eläketurvan osaaja. Hoidamme ainoana työeläkevakuutusyhtiönä LEL- ja TaEL-eläkevakuutusta, kunnes työeläkelait TEL, LEL ja TaEL vuonna 2007 yhdistetään yksityisalojen työeläkelaiksi, ja kilpailu avautuu. LEL:n mukaan saavat työeläkkeensä rakennus, metsä-, maatalous- ja satama-alojen työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi yksityisalojen lyhyet työsuhteet. Eteran maksutulo oli 636 miljoonaa euroa vuonna 2004. Lue lisää kotisivuiltamme www.etera.fi.