Pirkanmaan LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna lähes 15 miljoonaa euroa

Pirkanmaan LEL-vakuutusmaksutulo oli alkuvuonna lähes 15 miljoonaa euroa Pirkanmaan LEL-maksutulo nousi 3 prosenttia viime vuodesta. Kasvu oli huomattavasti vähäisempää kuin koko maassa. Pirkanmaan alueelta saatiin LEL-alojen eli rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan vakuutusmaksutuloa yhteensä noin 14,6 miljoonaa euroa vuoden 2004 tammi- kesäkuun aikana. Vuonna 2003 LEL-maksutuloa kertyi vastaavana ajankohtana noin 14,2 miljoonaa euroa. Noin 75 prosenttia Pirkanmaan LEL-maksutulosta tuli rakennusalalta ja 14 prosenttia metsäalalta. Rakennusalan vakuutusmaksutulon osuus pysyi samana kuin edellisvuoden vastaavana ajankohtana. Metsäalan maksutulon osuus puolestaan laski prosentin edellisvuodesta. Maatalousalan vakuutusmaksutulon osuus oli 10 prosenttia eli saman verran kuin edellisvuonna. Vuoden 2004 tammi-kesäkuun aikana Etera sai vakuutusmaksutuloa koko maasta 231 miljoonaa euroa. Maksutulo kasvoi 9 prosenttia edellisvuodesta. TaEL-maksutuloa kertyi Pirkanmaalla alkuvuonna noin 3,8 miljoona euroa TaEL-vakuutusmaksutulo kasvoi Pirkanmaalla alkuvuonna 17 prosenttia. TaEL-vakuutusmaksutuloa saatiin tämän vuoden tammi-kesäkuussa noin 3,8 miljoonaa euroa, kun viime vuoden alkupuoliskolla maksutuloa saatiin noin 3,3 miljoonaa euroa. Koko Suomesta TaEL-vakuutusmaksutuloa kertyi vuoden 2004 alkupuoliskolla 54 miljoonaa euroa, mikä oli noin 15 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Esiintyvien taiteilijoiden ja eräiden erityisryhmien eläkekassa fuusioitui Keskinäiseen Eläkevakuutusyhtiöön Eteraan 30.6.2004. Sulautuminen vahvistaa Eteran asemaa tulevaisuuden toimijana. LEL:n mukaan saavat työeläkkeensä rakennus-, metsä-, maatalous- ja satama-alan työntekijät. TaEL:n mukaan vakuutetaan taiteilija-ammattien lisäksi ns. pätkätyöt eli yksityisalojen lyhyet työsuhteet sekä ne työt, joissa palkkatulo jää alle TEL-rajan (229, 34 euroa / kk vuonna 2004). Myös kaikki kotitalouksien teettämä työ vakuutetaan TaEL:ssa lukuun ottamatta LEL-alojen töitä. Lisätietoja: Alueyksikön osastopäällikkö Mikko Nevalainen p. 010 553 3797 tai 040 502 4613 mikko.nevalainen@etera.fi www.etera.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/03/20040903BIT00080/wkr0001.pdf